Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorملاك،حنين, بن الشريف،طالبي-
dc.date.accessioned2024-09-23T08:05:13Z-
dc.date.available2024-09-23T08:05:13Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.citationتخصص" إدارة مالية"en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3576-
dc.descriptionThe study examined the impact of digital financial services on the profitability of Algerian commercial banks during 2016-2022. This study aimed to identify the impact of the adoption of digital financial services on the profitability of Algerian commercial banks. The problem of the study revolved around the main question: Do digital financial services affects the profitability of Algerian commercial banks during the period 2016-2022? The hypotheses guiding the study were: Digital financial services affects positively the profitability of Algerian commercial banks during the period 2016-2022 as a general hypothesis. Withdrawal transactions via ATMs affects positively the profitability of commercial banks. Payment transactions via electronic payment devices affects positively the profitability of commercial banks. Online payment affects positively the profitability of commercial banks as sub-hypotheses. The following results were drawn: There is a clear increase in growth rates during the study period, as indicated Banks have worked to increase the number of ATMs, and the general trend of the data clearly shows a continuous expansion of the use of electronic payment terminals, which reflects the shift of individuals towards digital transactions, in addition to a significant growth in online payment operations. The study recommended the following: directing banking investments towards digital financial services and developing them to keep pace with the global wave. Algerian commercial banks must work to provide more offers and incentives to attract new customers, as well as to convert their old customers towards adopting digital financial services, in addition to the need for intensive awareness regarding the importance of ease of access. And the effectiveness of digital financial services.en_US
dc.description.abstractتناولت الد راسة أثر الخدمات المالية الرقمية على ربحية البنوك التجارية الجزائرية خلال الفترة 2016-2022 ، و قد هدفت هذه الد راسة الى التعرف على الأثر الذي يحدثه تبني الخدمات المالية الرقمية على ربحية البنوك التجارية الج ا زئرية ، وتمحورت مشكلة الد راسة في التساؤل الرئيسي: هل تؤثر الخدمات المالية الرقمية على ربحية - ؟ البنوك التجارية الجزائرية خلال الفترة 2016-2022 كانت الفرضيات الموجهة للد راسة كما يلي: - تؤثر الخدمات المالية الرقمية بشكل ايجابي على ربحية البنوك التجارية الجزائرية خلال الفترة 2016- 2022كفرضية العامة و تؤثر معاملات السحب عبر أجهزة الصراف الآلي بشكل ايجابي على ربحية البنوك التجارية، تؤثر معاملات الدفع عبر أجهزة الدفع الالكتروني بشكل ايجابي على ربحية البنوك التجارية، تؤثر معاملات الدفع عبر الانترنت بشكل ايجابي على ربحية البنوك التجارية كفرضيات فرعية. تم استخلاص النتائج التالية: هناك زيادة واضحة في نسب النمو خلال فترة الد ر اسة حيث تشير الى ان البنوك عملت على زيادة عدد أجهزة الصراف الالي، كما يظهر الاتجاه العام للبيانات وبشكل واضح توسعا مستمرا لاستخدام محطات الدفع الالكتروني والذي يعكس تحول الأفراد نحو التعاملات الرقمية، إضافة الى وجود نمو كبير في عمليات الدفع عبر الانترنت. و قد اوصت الدراسة بما يلي: توجيه الاستثمارات البنكية نحو الخدمات المالية الرقمية وتطويرها لتواكب الموجة العالمي، ولابد للبنوك التجارية الجزائرية العمل على تقديم عروض وحوافز أكثر لجذب عملاء جدد وكذا لتحويل عملائها القديمين نحو اعتماد الخدمات المالية الرقمية، اضافة الى ضرورة التوعية المكثفة بخصوص أهمية سهولة وفعالية الخدمات المالية الرقمية.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity centre of abdelhafid boussouf -mila-en_US
dc.subjectالخدمات المالية الرقمية، الربحية، البنوك التجارية، الجزائر، العائد على حقوق الملكية، الصراف الآلي، اجهزة الدفع، الانترنتen_US
dc.subjectDigital financial services, profitability, commercial banks, Algeria, ATMs, payment devices, the Internet.en_US
dc.titleأثر الخدمات المالية الرقمية على ربحية البنوك التجارية الجزائرية خلال الفترة 2016-2022en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.