Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3493
Title: التسيير الالكتروني للكفاءات البشرية واثره على انتاجية المؤسسة الاقتصادية
Other Titles: دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر فرع ميلة
Authors: محمد ياسين, بن مبارك , بولصباع أكرم
Keywords: التسيير الإلكتروني، الإدارة الالكترونية، الكفاءات البشرية، التسيير الإلكتروني للكفاءات البشرية، إنتاجية المؤسسة الاقتصادية
Electronic human competency management (eHCM), human competencies, economic enterprise productivity.
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: إدارة أعمال
Abstract: هدفت هذه الد را سة إلى التعرف على اثر التسيير الالكتروني للكفاءات البشرية على انتاجية المؤسسة الاقتصادية بالوكالة اتصالات الجزا ئر Algérie Télécom - فرع ميلة – حيث كان التساؤل الرئيسي كما يلي: هل يؤثر التسيير الالكتروني للكفاءات البشرية على انتاجية المؤسسة الاقتصادية ؟ وقد تم الاعتماد في هذه الد را سة على المنهج الوصفي التحليلي لتوضيح المفاهيم المتعلقة بالموضوع كما تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS ، وكانت عينة د را سة عشوائية بسيطة، تضمنت 40 موظف من بين 160 موظف. ولتحقيق أهداف الد را سة فقد تم تصميم استبيان وتحكيمه، تضمن 36 عبارة استخدمت لجمع المعلومات الأولية من المؤسسة عينة الد ا رسة في الأخير تم قبول جميع الفرضيات الأربعة، وبناء عليه تم الخروج بعدد من النتائج. وأخيرا ، يمكن القول بأن التسيير الإلكتروني للكفاءات البشرية يؤثر على إنتاجية المؤسسة الاقتصادية عينة الد را سة، مع ذلك ينبغي على المؤسسة الاستمرا ر في متابعة وتقييم هذا النظام بشكل دوري ، والتأكد من تحديثه وتحسينه باستمرا ر لمواكبة التطورا ت التكنولوجية والاحتياجات المتغيرة للسوق. بالإضافة إلى ذلك، يجب التركيز على تدريب الموظفين بشكل مستمر لضمان استفادتهم الكاملة من التقنيات المتاحة، وتحقيق أقصى قدر من الفعالية والإنتاجية
Description: This study investigates the impact of electronic human competency management (eHCM) on the productivity of an economic institution. The research focuses on Algérie Télécom's Mila branch, with the central question being: Does eHCM influence the institution's productivity?A descriptive-analytical approach was employed to clarify relevant concepts. Statistical analysis was conducted using the SPSS program on a simple random sample of 40 employees from a population of 160.To achieve research objectives, a validated questionnaire with 36 statements was designed to gather primary data from the sample institution. The analysis led to the acceptance of all four research hypotheses. Consequently, the findings suggest that eHCM has a positive effect on the studied economic institution's productivity.The study concludes with recommendations for Algérie Télécom. These include ongoing monitoring and evaluation of the eHCM system, ensuring its continuous updates and improvements to adapt to technological advancements and evolving market needs. Additionally, the research emphasizes the importance of continuous employee training to maximize their utilization of available technologies, ultimately achieving optimal effectiveness and productivity.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3493
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.