Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3447
Title: | فعالية التعليم الهجين في جودة مخرجات التعليم العالي |
Other Titles: | دراسة تقويمية لتجربة أقسام اللغة والأدب العربي بالجامعة الجزائرية نماذج مختارة |
Authors: | الزهرة, طمين |
Keywords: | التّعلعم الهجين، التّعلم ع بعد، التّعلم الإلكتروني، التّعلم العالي، الجودة. Hybrid Learning, Distance Learning, E- Learning, Higher Education, Quality |
Issue Date: | Jun-2024 |
Publisher: | university center of abdalhafid boussouf - MILA |
Citation: | لسانيات تطبيقية |
Abstract: | بعد التّقدّم العلمي والتّكنولوجي المتسارع الذي شهده العالم في العقود الأخيرة والذي مسّ جميع معادن الحياة؛ توجّهت مؤسّسات التعلم العالي نحو الاستفادة من هذه التّكنولوجيا فطوّرت الوسائل التّعليمية واستحدثت أنماطا تعليمية تعتمد في أساسها على الوسائط التّكنولوجة الرّقمية، بهدف تحسين مُخرجات التّعليم العالي، أهمّها التّعليم الهجين ) Hybrid Learning (؛ الذي يجمع بين بعئتين تعليميتين متلفتين )التّعليم الحضوري والتّعليم عن بعد(؛ وقد طبّقته معظم الجامعات عبر العالم وم بعنها الجزائر خاصة خلال فترة جائحة كورونا Covid-19 . وباعتبار أنّ التّجربة الجزائرنة في تطبيق التّعليم الهجين غير مسبوقة؛ فقد هدف البحث إلى الكشف ع فعالعة التّعليم الهجين في جودة مرجات التّعليم العالي، من خلال إجراء دراسة تقويمية لتجربة أقسام اللغة والأدب العربي بجامعات جزائرنّة مختارة. وبعد دراسة الموضوع نظريّّا وميدانيا، توصّل البحث إلى جملة من النتائج أهمّها أنّ تطبيق التّعليم الهجين في الجامعة الجزائرنة نجح نسبيا من الجانب الشّكلي والتّنظيمي خاصّة فترة كورونا؛ فقد ضم استمرارية التّعليم والحدّ الأدنى منه، أمّا فعاليته في جودة مخرجات أقسام اللغة والأدب العربي بالجامعات الجزائرنة المختارة من وجهة نظر الأساتذة فقد كانت ضعيفة؛ فالتّعليم الهجين يكون ذو فعالية مرتفعة إذا أحس كلّ الفاعلين استخدامه، ووفّرت له الإمكانات والأجهزة والبنى التّحتية اللّازمة لنجاحه، فضلا ع التّخطيط المسبق له. |
Description: | After the accelerated scientific and technological progress that the world has witnessed in recent decades, which has affected all fields of life, higher education institutions have moved towards benefiting from this technology, so they have developed educational means and developed educational patterns based on digital technological media, in order to improve higher education outcomes, the most important of which is hybrid Learning, which combines two different educational environments (in-person education and distance education), and has been applied by most universities around the world, including Algeria, especially during the period of the Corona Covid-19 pandemic.Considering that the Algerian experience in the application of hybrid learning is unprecedented, the research aimed to reveal the effectiveness of hybrid learning in quality of higher education outputs through conducting an evaluation study of the experience of Arabic language and literature in selected Algerian universities.After studying the subject theoretically and in the field, the research reached a number of results, the most important of which is that the application of hybrid learning in the Algerian university was relatively successful from the formal and organizational side, especially in the Corona period, as we guaranteed the continuity of education and the minimum of it, as for its effectiveness in the quality of the outputs of the departments of Arabic language and literature in the selected Algerian universities from the point of view of professors, they were weak; hybrid learning is highly effective if all actors use it well and provide it with the capabilities, equipment and infrastructure necessary for its success as well as planning in advance. |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3447 |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
فعالية التعليم الهجين في جودة مخرجات التعليم العالي.pdf | 6,94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.