Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3268
Title: دور التسويق الداخلي في تحقيق الإلتزام التنظيمي
Other Titles: دراسة حالة ملبنة قروزلي وادي العثمانية ميلة
Authors: إلهام , بوشلوخ , بلعيدي عبير
Keywords: internal marketing. Organizational commitment
التسويق الداخلي، الالتزا م التنظيمي.
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: The aim of this study was to identify the role of internal marketing in the Grozli dairy factory in Oued El Athmania – Mila, as well as organizational commitment. The study adopted a descriptive-analytical methodology and used a questionnaire as a study tool, which was used by about 100 employees and the study sample was 40, and 33 questionnaires were retrieved from the sample. The results showed that there is no statistically significant correlation between internal marketing (training, motivation, empowerment, organizational culture) and organizational commitment. The study recommended the necessity of working on enhancing incentive systems in the institution and adopting them through effective training programs, increasing employee involvement in decision-making, and promoting both formal and informal internal communication as it has an impact on raising and enhancing their organizational commitment.
Description: هدفت هذه الد را سة الى التعرف على دور التسويق الداخلي على الالتزا م التنظيمي في ملبنة قروزلي بوادي العثمانية -ميلة-، حيث اعتمدت الد را سة المنهج الوصفي التحليلي كمنهجية لد را سة، وعلى الاستبيان كأداة للد را سة، التي يعمل بها حوالي 100 موظف وبلغت عينة الد را سة 40 ، تم استرداد 33 استبيان من العينة . أظهر ت النتائج أنه لا يوجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التسويق الداخلي )التدريب، التحفيز، التمكين، ثقافة الخدمة، الاتصال الداخلي( والالت ا زم التنظيمي في المؤسسة محل الد ا رسة. أوصت الد ا رسة بضرورة العمل على تعزيز أنظمة الحوافز المعمول بها في المؤسسةواعتمادها على ب ا رمج تدريبية فعالة، وزيادة اش ا رك العاملين في اتخاد الق ا ر ا رت، وتعزيز كل من ا لاتصالات الداخلية سواء الرسمية او غير الرسمية لما لها من أثر في رفع وتعزيز الت ا زمهم التنظيمي
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3268
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور التسويق الداخلي في تحقيق.pdf2,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.