Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3222
Title: قصيدة "يا جرحا غائرا في الوتين" للشاعرة صورية حمدوش دراسة دلالية
Authors: ريمة , بوبريم , بوشليو خديجة
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: لسانيات عربية
Abstract: The poem Ya Jarha Gairan Fi Elwatin" from the collection Between the Rupture of Wounds and their Stitching by poet Souriya Hamdoush represents a semantic study we conducted to uncover the artistic secrets and hidden meanings of this poem. The poem depicts the sorrow, pain, and misery that pervade the poet's psyche due to the Palestinian issue. Through this research, we aimed to analyze the poem from various aspects, including its phonetic, morphological, syntactic, and lexical dimensions, using a descriptive-analytical methodology.The first chapter of the study focused on the phonetic significance of this poem by quantifying and analyzing the significance of each sound. We also examined the types of recurring sound patterns in the poem by dissecting the poetic lines. In the second chapter, we delved into the morphological significance and simple morphological forms. Additionally, we conducted a syntactic analysis of the nominal and verbal phrases, and studied the implications of the imperative and vocative styles on the lexical and contextual meaning of the poem's key vocabulary.
Description: مثلت قصيدة "ياجرحا غائرا في الوتين" من ديوان "بين فتق الجرا ح ورتقها" "للشاعرة صورية حمدوش" مدونة للد را سة الدلالية التي أجريناها للكشف عن الخبايا والأسرا ر الفنية لهذه القصيدة، والتي صورت لنا كل ما يدل على الحزن والألم والبؤس المسيطر على نفسية الشاعرة بسبب القضية الفلسطينية، فأردنا من خلال هذا البحث محاولة تحليل القصيدة دلاليا من كل جوانبها: الصوتية والصرفية، النحوية، والمعجمية، وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي. ضم الفصل الأول الدلالة الصوتية في هذه القصيدة من خلال إحصاء و تحليل دلالة كل صوت منها، وكذا درسنا أنواع المقاطع الصوتية وأكثرها تكرار في القصيدة من خلال تقطيع الأسطر الشعرية، ثم تطرقنا في الفصل الثاني إلى د را سة الدّلالة الصرفية و الصيغ الصرفية البسيطة، ثم د راسة نحوية لدلالة كل من الجمل الاسمية و الفعلية، و د را سة أساليب النهي و النداء، وخصصنا الفصل الثالث لد راسة الدلالة المعجمية و السياقية لأهم مفردات القصيدة
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3222
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.