Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3203
Title: القضايا القياسية في الدرس اللغوي القديم كتاب لمع الأدلة للأنباري أنموذجا
Authors: مروة , بن عمیرة , بلمھبول منال
Keywords: Al-Anbari, Ibn jinni, and hadith scholars such as Sibawayh, Ibn Hazm, and Al-hajj Salih.
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: لسانيات عربية
Abstract: We wanted, from our topic,marked with standard issues in the old linguistic lesson ; in a book with evidence for inspiration, we stand on those issues that he has addressed.To measure is to measure a new case on an old case with a judgment that is suspicious and I have a son of an anbari that is known on its sections were three sections measuring a measurement bug semi- measuring a pakage, and that why some of the sculptors in their eyes disagreed about measuring from the old ones.Its sections: Qiyas al-‘illah,Qiyas, and Qiyas al-tarf. From this, some grammarians differed in their similarities to Qiyas from.
Description: أردنا من موضوعنا الموسوم" بالقضایا القیاسیة في الدرس اللغوي القدیم، في كتاب لمع الأدلة للأنباري "، أن نقف على تلك القضایا التي عالجها. فالقیاس هو قیاس قضیة جدیدة على قضیة قدیمة لها حكم تكون متشابهة وعند ابن الأنباري قیاس مجهول على معلوم. تمثلت أقسامه عند الأنباري في ثلاثة أقسام هي: قیاس العلة، قیاس شبه، قیاس طرد ومن هذا اختلف بعض النحاة في آرا ئهم حول القیاس من قدامى أشهرهم: الأنباري، ابن جني ومحدثین أمثال سیبویه، ابن حزم، والحاج صالح.واعتمدنا على خطة مكونة من مقدمة وفصل نظري تناولنا فیه كل ما یتعلق بالقیاس، أما الفصل الثاني والذي كان تطبیقي وقفنا فیه على أهم قضایا القیاس عند الأنباري معتمدین على المنهج الوصفي، لنختم بحثنا بنتائج علمیة في شاكلة خاتمة
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3203
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
القضايا القياسية في الدرس اللغوي القديم.pdf640,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.