Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3015
Title: صورة المرأ ة في المجموعة القصصية
Other Titles: "أشجار عارية" لطارق لحمادي
Authors: الشيماء , بن براهم , سيدي عيسى بثينة
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: أدب جزائري
Abstract: تسعى هذه الدّ را سة لكشف صورة المرأ ة في القصّة القصيرة الجزا ئريّة بما أننا ضمن تخصص الأدب الجزائريّ وذلك من خلال الوقوف على صورة المرأة في المجموعة القصصية "أشجار عارية" لطارق لحمادي, ومن أجل ذلك تطرقنا في بحثنا إلى مقدمة وفصلين )نظري, تطبيقي( وخاتمة, تناولنا في الفصل النّظري مبحثين أساسيان, أمّا المبحث الأول فتحدثنا فيه عن مفهوم الصّورة الفّنيّة وأنواعها وأهميتها, وفي المبحث الثاني تطرقنا إلى مفهوم القصة القصيرة ونشأتها عند العرب والغرب وفي الجزا ئر, وعناصر القصة القصيرة, وبالنّسبة للفصل الثّاني وهو الجزء التطبيقي, قمنا باِستخرا ج من خلال القصّةالقصيرة "أشجار عارية" صورة المرأ ة )العاملة, الأم, المطلقة....( ثم اِختتمنا بخاتمة توصلنا فيها إلى جملة من النتائج.
Description: This study focus on the image of women in the Algerian short story as we are in the Algerian literature pecialisation, by standing on the image of women in the collection of stories "أشجار عارية" for tarek lhamdi. for that we touched on this research to an introduction and tow bodies (theoretical and pratical) and a onclusion..in the theoretical part we touched two principle parts, the first term we talked about the definition of artistic image, its spiecies and its important. In the second part we talked about the definition of short story, its items, and it’s rises in the Arab and West lands and specialy in Algeria.The second term is the pratical part we sort out from the short story of "bare trees" the image of women ( the worker, mother, divorced…), then we finished with a conclusion in which we figure out many results.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3015
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.