Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2822
Title: دور وسائل الدفع الالكترونية في نمو حجم التجارة الالكترونية
Other Titles: دراسة حالة الجزائر2016-2021
Authors: فادية , بوعشيبة , غيشي إكرام
Keywords: Electronic payement méthodes, e-commerce, Electronic payement cards, web stores, Alegria.
وسائل الدفع الالكترونية، التجارة الالكترونية، بطاقات الدفع الالكترونية، متاجر الويب، الج ا زئر.
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: التخصص: إدارة مالية
Abstract: The aim of this study is to address the role of electronic payment methods in the growth of e-commerce in Algeria between)2016-2021(. Through this study, we attempted to answer the research problem of how electronic payment methods contribute to the growth of e-commerce in Algeria during 2016 - 2021 period. We presented tables and graphs showing the development of e-commerce users, web stores, and electronic payment cards. To analyze the results, we used a descriptive analytical method and software such as SPSS V25 and Excel. The study concluded that electronic payment methods play a vital role in the growth of e-commerce in Algeria during the period between )2016-2021(. They contribute to improving the user experience and facilitating the online purchasing process. They also help improve the security and speed of payment and reduce transaction costs. Additionally, there is a positive correlation of 0.898 between the number of electronic payment cards and the volume of e-commerce in Algeria. There is also a positive correlation of 0.798 between the number of active certified web stores and the volume of e-commerce in Algeria.
Description: هدفت هذه الد را سة إلى معالجة موضوع دور وسائل الدفع الالكترونية في نمو حجم التجارة الالكترونية - د را سة حالة الجزا ئر) 2016 - 2021 ( حيث حاولنا من خلال هذه الد را سة الإجابة على إشكالية البحث - المتمثلة في كيف تساهم وسائل الدفع الالكترونية في نمو حجم التجارة الالكترونية في الجزا ئر خلال الفترة ما بين 2016 - 2021 .) ومن أجل ذلك قمنا بعرض جداول ومنحنيات تطور كل من مستخدمي التجارة الالكترونية وكذا كل من متجر الويب وبطاقات الدفع الالكترونية ولتحليل النتائج اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي والبرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية حزمة 25 (SPSS v25) وبرنامج إكسيل. وقد خلصت الد را سة الى أن وسائل الدفع الالكترونية تلعب دو را حيو يا في نمو حجم التجارة الالكترونية في الجزا ئر خلال الفترة ما بين 2016 2021 حيث تساهم في تحسين تجربة المستخدم وتسهيل عملية الش ا رء عبر الإنترنت كما تساعد في تحسين أمان وسرعة الدفع وتخفيض تكاليف المعاملات.كما أنه هناك علاقة ايجابية قدرت ب 0.898 بين عدد بطاقات الدفع الالكترونية وحجم التجارة الالكترونية في الجزا ئر وعلاقة إيجابية أيضا بين عدد متاجر الويب المعتمدين النشطين وحجم التجارة الالكترونية في الجزا ئر بمعامل ارتباط قدر ب 0.798
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2822
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.