Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2768
Title: مساهمة الإدارة الإلكترونية في الحد من الفساد الإداري في القطاع العمومي
Other Titles: دراسة حالة: مديرية الخدمات الجامعية ميلة
Authors: داود , زيموش , جدرة زهير
Keywords: Electronic management, combating administrative corruption, communication networks, human resource efficiency, software, electronic services, oversight and electronic signature .
الإدارة الإلكترونیة، محاربة الفساد الإداري، شبكات الاتصال، كفاءة الموارد البشریة، البرمجیات، الخدمات الإلكترونیة، الرقابة والتوقیع الإلكتروني
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: Electronic management represents the stage that expresses the extent of the development of the dministrative process and its reliance on information and communication technology, as it is based on virtual interaction through various communication networks, and it also depends on the optimal use of various devices, quipment and software, relying on highly qualified and skilled human resources, which contributes to getting rid of Problems facing traditional administrative work, and limiting administrative corruption.They are all efficient mechanisms through their reliance on information and communication technology, especially with regard to issues of transparency and making institutions visible and open while strengthening the relationship between the public institution and the citizen, through improving performance and reducing the period of service provision.
Description: تمثل الإدارة الإلكترونیة المرحلة التي تعبر عن مدى تطور العملیة الإداریة وإعتمادها على تكنولوجی ا المعلومات والاتصال، حیث تقوم على التفاعل الإفتر اضي عبر مختلف شبكات الاتصال، كما تعتمد على الاستخدام الأمثل لمختلف الأجهزة والمعدات والبرمجیات، بالاعتماد على الموارد البشریة عالیة الكفاءا ت والمها ا رت، ما یساهم في التخلص من المشاكل التي تواجه العمل الإداري التقلیدي، ویحد من الفسا د الإداري . وتعد كلها آلیات ذات كفاءة وذلك من خلال إعتمادها على تكنولوجیا المعلومات والإتصالات ، لاسیما فیما يتعلق بمسائل الشفافیة وجعل المؤسسات مرئیة مفتوحة مع تعزیز العلاقة بین المؤسسة العمومیة والمواطن ، من خلال تحسین الأداء وتقلیص فترة تقدیم الخدمة
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2768
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.