Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2732
Title: المسؤولية الاجتماعية وتأثيرها في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية
Other Titles: د را سة حالة مؤسسة موبيليس فرع ميلة
Authors: ايمان, قريني
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " إدارة أعمال "
Abstract: This study aims to clarify the role of social responsibility in promoting the competitive advantage in the enterprise. The problem of the study was identified in the main question, which is: Is there an impact of social responsibility on achieving the competitive advantage in the economic enterprise? Accordingly, the study was divided into a theoretical and an applied part. The theoretical part dealt with the concept of social responsibility, competitive advantage and the relationship between them in three sections, while the practical side focused on studying this role in light of the Algerian business environment by focusing on the Mobilis communication company, and since it is a study Standard, mathematical and statistical methods have been adopted Among them: applied analysis of data, one-criterion analysis of variance to determine which dimensions of social responsibility are more important, regression and any square in the study of impact and relationship. The results concluded that there is no effect of the level of application of corporate social responsibility on the indicators of competitive advantage in the institutions under study, and that commitment to social responsibility in the study sample is still weak. and goals
Description: تهدف هذه الد را سة إلى توضيح أثر المسؤولية الاجتماعية في ترقية الميزة التنافسية في المؤسسة، وقد تحددت مشكلة الد را سة في السؤال الرئيسيي هو: هل يوجد أثرللمسؤولية الاجتماعية على تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية؟ وعليه تم تقسيم الد را سة إلى جزء نظري وآخر تطبيقي، تناول الجزء النظري كلا من مفهوم المسؤولية الاجتماعية، الميزة التنافسية والعلاقة بينهما في ثلاث مباحث، في حين ركز الجانب التطبيقي على د راسة هذا الدور في ظل بيئة الأعمال الجزا ئرية بالتركيز على شركة الاتصال موبيليس،وبما أنها د ا رسة قياسية فقد تم اعتماد أساليب رياضية واحصائية، من بينها: التحليل التطبيقي للبيانات، تحليل التباين ذو المعيار الواحد لتحديد أي أبعاد المسؤولية الاجتماعية أكثر أهمية، والانحدار وكأي مربع في د را سة الأثر والعلاقة. خلصت النتائج إلى أنه لا يوجد تأثير لمستوى تطبيق المسؤ ولية الاجتماعية للمؤسسات على مؤشرا ت الميزة التنافسية في المؤسسات محل الد را سة، وأن الالتزا م بالمسؤولية الاجتماعية في عينة الد را سة لا يزا ل ضعيفا وان وجدت بعض الممارسات فقد جاءت من باب الحد القانوني المفروض من قبل الدولة وليس كخيار استرا تيجي واضح المعالم والأهداف.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2732
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.