Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2424
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنور الهدى, عبدلي , بويداين ابتسام-
dc.date.accessioned2023-07-17T09:04:55Z-
dc.date.available2023-07-17T09:04:55Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.citationتخصص " إدارة أعمال "en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2424-
dc.descriptionThe study aimed to know the impact of organizational learning on the culture of excellence in institutions from the point of view of the professors of the University Center Abdel Hafeez Boualsouf Mila at the Institute of Economic, Commercial and Management Sciences, and to achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed that reflects the variables of the study. As a data collection tool, which was applied to a random sample of the study population, where 40 questionnaires were distributed to teachers and 36 were retrieved. To process the data, the spss program version 26 was used, while the dimensions of organizational learning were (individual learning, group learning, and learning from the organization), and the study reached a set of results, the most important of which are: There is a statistically significant effect of individual learning on the culture of excellence for the professors of the Institute of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences at the level of significance (α≤0.05), that is, there is a direct positive relationship between individual learning and the culture of excellence at the level of the university center Abd al-Souf Mila. There is a tatistically significant effect of group learning on the culture of excellence from the point of view of the professors of the Institute of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences at the level of significance (α≤0.05), that is, there is a direct positive relationship between group learning and the culture of excellence at the level of the university center Abd al-Souf Mila. There is a statistically significant effect of learning from the organization on the culture of excellence from the point of view of the professors of the Institute of Economic, Commercial and Management Sciences at the level of significance (α≤0.05), that is, there is a direct positive relationship between learning from the organization and the culture of excellence at the level of the university center Abdel Boualsouf Mila. There is a statistically significant effect of organizational learning on the culture of excellence from the point of view of the professors of the Institute of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences at the level of significance (α≤0.05), that is, there is a direct positive relationship between organizational learning and the culture of excellence at the level of the university center Abd Baal Souf Mila. Among the most important objectives of the study are: To reveal the existence of an impact of the dimensions of organizational learning on the culture of excellence at the level of the University Center Abd al-Souf Mila. Among the most important recommendations are:VIIt is recommended that the university center seek teamwork among professors because of its positive role in promoting rganizational learning.en_US
dc.description.abstractهدفت الد را سة إلى معرفة أثر التعلم التنظیمي على ثقافة التمیز في المؤسسات من وجهة نظر أساتذة المركز الجامعي عبد الحفیظ بوالصوف میلة بمعهد العلوم الاقتصادیة و التجاریة و علوم التسییر، ولتحقیق أهداف الد ا رسة تم تصمیم استبیان یعكس متغی ا رت الد ا رسة استخدم الباحثین المنهج الوصفي التحلیلي وتمت الد ا رسة التطبیقیة على الاستبیان كأداة لجمع البیانات، و الذي طبق على عینة عشوائیة من مجتمع الد ا رسة حیث تم توزیع 40 استبانة على الأساتذة و تم استرجاع 36 . ولمعالجة البیانات تم نسخة 26 ، في حین تمثلت أبعاد التعلم التنظیمي ب(التعلم الفردي، والتعلم spss استخدام برنامج الجماعي، والتعلم من المنظمة)، وقد توصلت الد ا رسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: یوجد أثر ذو دلالة إحصائیة للتعلم الفردي على ثقافة التمیز لأساتذة معهد العلوم الاقتصادیة و التجاریة  أي وجود علاقة طردیة موجبة بین التعلم الفردي و ثقافة ،(α≤ وعلوم التسییر عند مستوى دلالة ( 0,05 التمیز على مستوى المركز الجامعي عبد بوالصوف میلة. یوجد أثر ذو دلالة إحصائیة للتعلم الجماعي على ثقافة التمیز من وجهة نظ أ رساتذة معهد العلوم  أي وجود علاقة طردیة موجبة بین ،(α≤ الاقتصادیة و التجاریة وعلوم التسییر عند مستوى دلالة ( 0,05 التعلم الجماعي ثقافة التمیز على مستوى المركز الجامعي عبد بوالصوف میلة. یوجد أثر ذو دلالة إحصائیة للتعلم من المنظمة على ثقافة التمیز من وجهة نظر أساتذة معهد العلوم  أي وجود علاقة طردیة موجبة بین ،(α≤ الاقتصادیة و التجاریة وعلوم التسییر عند مستوى دلالة ( 0,05 التعلم من المنظمة و ثقافة التمیز على مستوى المركز الجامعي عبد بوالصوف میلة. یوجد أثر ذو دلالة إحصائیة للتعلم التنظیمي على ثقافة التمیز من وجهة نظر أساتذة معهد العلوم  أي وجود علاقة طردیة موجبة بین ،(α≤ الاقتصادیة و التجاریة وعلوم التسییر عند مستوى دلالة ( 0,05 التعلم التنظیمي وثقافة التمیز على مستوى المركز الجامعي عبد بوالصوف میلة. ومن أهم أهداف الد ا رسة هي: الكشف عن وجود أثر لأبعاد التعلم التنظیمي على ثقافة التمیز على مستوى المركز الجامعي عبد بوالصوف میلة. ومن أهم التوصیات نذكر:من المستحسن سعي المركز الجامعي للعمل الجماعي بین الأساتذة لما له من دور إیجابي في تعزیز التعلم التنظیميen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectالتعلم التنظیمي، ثقافة التمیز، الثقافة التنظیمیة، التعلم الفردي، التعلم الجماعي، التعلم من المنظمةen_US
dc.subjectorganizational learning, culture of excellence, organizational culture, individual learning, group learning, learning from the organizationen_US
dc.titleأثر التعلم التنظیمي على ثقافة التمیز في المؤسساتen_US
dc.title.alternativeد راسة حالة عینة من أساتذة المركز الجامعي عبد الحفیظ بوالصوف میلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أثر التعلم التنظيمي على ثقافة التميز.pdf1,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.