Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/232
Title: فعالية التسويق الاجتماعي عبر الهواتف الذكية في تعزيز قيم حماية المستهلك
Other Titles: بقرى وادي ميزاب - قصر غرداية نموذجا APOCE تجربة حملات التوعية عبر الهواتف الذكية للمنظمة الجزائرية لحماية وإرشاد المستهلك ومحيطه
Authors: هواري, معراج
Keywords: التسويق الاجتماعي عبر الهواتف الذكية ، التغيير الاجتماعي ، حملات التوعية ، قيم حماية المستهلك ، اتجاهات المستهلك
social marketing via smart phones, social change, awareness campaigns, consumer protection values, consumer trends
Issue Date: 23-Apr-2018
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Series/Report no.: 03;
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات المستهلك الجزائري نحو حملات التوعية بقيم حماية المستهلك من خلال التسويق الاجتماعي عبر الهواتف الذكية ، وذلك من خلال استقصاء أراء المبحوثين من متتبعي نشاطات الحملات التوعية عبر الهواتف الذكية للمنظمة الجزائرية لحماية وإرشاد المستهلك ومحيطه APOCEبقصر غرداية وهو احد القصور السبعة بسهل وادي ميزاب ولاية غرداية المستخدمين لأجهزة الهواتف الذكية. تم اختيار مجتمع الدراسة من سكان ولاية غرداية ،حيث تم في الاستقصاء أخد عينة مكونة من 120متتبعا لنشاط المنظمة من خلال مكتبها بولاية غرداية وذلك ʪستخدام أداة الدراسة المتمثلة في استبيان الكتروني صمم ووزع عليهم عبر أجهزة الهواتف الذكية. وتوصلت الدراسة إلى أنه يوجد Ϧثير ذو إحصائية لاتجاهات المستهلكين نحو حملات التوعية بقيم حماية المستهلك من خلال التسويق الاجتماعي عبر الهواتف الذكية خاصة على العملية الإدراكية وتشجيع المستهلك الجزائري على ادراك و فهم وتقبل قيم حماية المستهلك والتعريف بقضاʮه وتحسيسه و تشجيعه على الانخراط في حملات التطوعية وحملات التوعية بقيم حماية المستهلك من خلال التسويق الاجتماعي عبر الهواتف الذكية من خلال التطبيقات التي توفرها أجهزة الهواتف الذكية . إلا أن أكبر عائق وتحد حملات التوعية بقيم المستهلك من خلال التسويق الاجتماعي عبر الهواتف الذكية يبقى هو غياب الآليات القانونية الحمائية والوقائية للمستهلك عبر الهواتف الذكية . وأوصت الدراسة بضرورة تسريع وإيجاد حلول عملية من خلال إصلاح وكذا تكييف المنظومة القانونية والتشريعية وضرورة تحيينها وفق متطلبات العصر في ظل الانفتاح والتطور الكبير لتكنولوجيا الإعلام والاتصال الحديثة
Description: The study aimed at identifying the trends of the Algerian consumer towards awareness campaigns on the values of consumer protection through social marketing via smart phones. This was done by surveying the opinions of those who followed the activities of the awareness campaigns through the smart phones of the Algerian Organization for Consumer Protection and Orientation (APOCE) at Ghardaia Palace, Wadi Mizab State of Ghardaia users of smart phones. The study population was selected from the population of Ghardaia. A sample of 120 participants was selected through its office in Ghardaia governorate using the study tool, which was designed and distributed on smart phones. The study found that there is a statistical impact on consumer attitudes towards awareness campaigns on consumer protection values through social marketing through smart phones, especially on the cognitive process, and encouraging the Algerian consumer to understand, accept and protect consumer awareness, encourage and engage in volunteer campaigns and awareness campaigns. In terms of consumer protection through social marketing through smart phones through applications offered by smartphones. However, the biggest obstacle and challenge campaigns to raise awareness of consumer values through social marketing via smart phones remains the absence of legal protective and protective mechanisms for consumers via smart phones. The study recommended the need to accelerate and find practical solutions through reform and adaptation of the legal and legislative system and the need to modernize them according to the requirements of the times in light of the openness and the great development of modern information and communication technology
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/232
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
88.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.