Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1586
Title: | المصطلح العلمي في كتاب التربية العلمية والتكنولوجية للطور الأول للتعليم الابتدائي |
Other Titles: | د راسة تحليلية تقويمية |
Authors: | نجاة, عوادي |
Keywords: | الإصلاح التربوي، المصطلح العلمي، الكتاب المدرسي، آليات،الاشتقاق Educational reform, Scientific term, Text book, mechanisms, derivation |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Abdelhafid boussouf university Centre mila |
Citation: | تخصص: لسانيات تطبيقية |
Abstract: | تهدف هذه الد ا رسة لتشخيص المصطلح العلمي المبثوث في صفحات كتب التربية العلمية والتكنولوجية نظ ا ر لأهميتها البالغة في ترسيخ المفاهيم العلمية في ذهن المتعلم من خلال تلقيه لها، كذلك فإن طبيعة المصطلح من خلال بنيته وتركيبه له دور فعال في العلمية التعليمية، لذا سلطنا الضوء على آليات وضع المصطلح في هذه الكتب فوجدناها تنحصر في ثلاث آليات وهي الاشتقاق، التركيب، والتعريب، الأمر الذي أظهر لنا مدى قوة اللغة العربية وامكاناتها التي تزخر بها في صناعة المصطلح العلمي السليم والمناسب لهكذا مرحلة تعليمية. من هنا سعى هذا البحث إلى تمييز المصطلحات العلمية في محاولة لإعطاء التلاميذ الثقافة الابتدائية الضرورية التي يحتاجون إليها في حياتهم العادية قبل التعليمية حيث جاءت واضحة، بسيطة وملائمة للفئة المستهدفة |
Description: | This study aims to diagnose the scientific term broadcast in the pages of books of scientific and technological education due to it’s great importance in establishing scientific concept in the mind of the learner through receiving it, also the nature of the tern through it’s structure and composition has an active role in the ucational process so we highlighted the mechanisms of putting the term in these books and found then limited to three mechanisms which is derivation, installation, and localization, which chowed us how strong the Arabic language is and it’s potential in making the smooth scientific tern suitable for such ad educational stage. This research sought to distinguish scientific terms in an attempt to give students the necessary primary culture the needed in their normal pre-educational lives which was clear, simple and appropriate to the target group. |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1586 |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
المصطلح العلمي في كتاب التربية العلمية.pdf | 3,83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.