Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1586
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنجاة, عوادي-
dc.date.accessioned2022-02-23T09:25:56Z-
dc.date.available2022-02-23T09:25:56Z-
dc.date.issued2021-09-
dc.identifier.citationتخصص: لسانيات تطبيقيةen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1586-
dc.descriptionThis study aims to diagnose the scientific term broadcast in the pages of books of scientific and technological education due to it’s great importance in establishing scientific concept in the mind of the learner through receiving it, also the nature of the tern through it’s structure and composition has an active role in the ucational process so we highlighted the mechanisms of putting the term in these books and found then limited to three mechanisms which is derivation, installation, and localization, which chowed us how strong the Arabic language is and it’s potential in making the smooth scientific tern suitable for such ad educational stage. This research sought to distinguish scientific terms in an attempt to give students the necessary primary culture the needed in their normal pre-educational lives which was clear, simple and appropriate to the target group.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الد ا رسة لتشخيص المصطلح العلمي المبثوث في صفحات كتب التربية العلمية والتكنولوجية نظ ا ر لأهميتها البالغة في ترسيخ المفاهيم العلمية في ذهن المتعلم من خلال تلقيه لها، كذلك فإن طبيعة المصطلح من خلال بنيته وتركيبه له دور فعال في العلمية التعليمية، لذا سلطنا الضوء على آليات وضع المصطلح في هذه الكتب فوجدناها تنحصر في ثلاث آليات وهي الاشتقاق، التركيب، والتعريب، الأمر الذي أظهر لنا مدى قوة اللغة العربية وامكاناتها التي تزخر بها في صناعة المصطلح العلمي السليم والمناسب لهكذا مرحلة تعليمية. من هنا سعى هذا البحث إلى تمييز المصطلحات العلمية في محاولة لإعطاء التلاميذ الثقافة الابتدائية الضرورية التي يحتاجون إليها في حياتهم العادية قبل التعليمية حيث جاءت واضحة، بسيطة وملائمة للفئة المستهدفةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectالإصلاح التربوي، المصطلح العلمي، الكتاب المدرسي، آليات،الاشتقاقen_US
dc.subjectEducational reform, Scientific term, Text book, mechanisms, derivationen_US
dc.titleالمصطلح العلمي في كتاب التربية العلمية والتكنولوجية للطور الأول للتعليم الابتدائيen_US
dc.title.alternativeد راسة تحليلية تقويميةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المصطلح العلمي في كتاب التربية العلمية.pdf3,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.