Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1561
Title: -أزمة كورونا و أفق تطبيق استراتيجية التفكير الجمعي - السنة الثالثة إبتدائي أنموذجا
Authors: خلود, فرطاس, بوكويرةسارة
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص: لسانيات تطبيقية
Abstract: تناولنا في هذه الد راسة إسترا تيجية من بين إستراتيجيات التدريس الحديثة هي إستر ا تيجية التفكير الجمعي، نظرا لكونها من أنجع الإستر ا تيجيات التي أثبتت فعاليتها في مجال التعليمية؛ لاستنادها على إستر ا تيجيات أخرى لا تقل أهمية عنها. فكان الجانب التطبيقي د را سة ميدانية قمنا فيها بتطبيق هذه الإستر ا تيجية عمى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي لتحديد مدى نجاحيا في التدريس، وقد اتبعنا فييا مجموعةمن الإج ا رءات منيا الملاحظة والمقابمة وتوزيع الاستبانات، لموصول إلى إجابات عن الإشكالات المطروحة في بحثنا. حيث تضمن ىذه الإست ا رتيجية توفير عدد كبير جدا من الأفكار، والأىم من ذلك ىو تنوعيا وبتالي زيادة الحمول البديمة، كما يتسنى لممتعمم الأقل برو ا ز فرصة المساىمة والمشاركة في معالجة الموضوعات من زوايا مختمفة. وعميو فيي تعمل عمى تنمية مختمف الميا ا رت التي يجب توفرىا لدى المتعمم من بينيا: ميارة المشاركة في تبادل الأفكار، ميا ا رت الاتصال المغوي، الميا ا رت التواصل الاجتماعي.
Description: In this study, we dealt with one of the modern teaching strategies, which is the collective thinking strategy, which considered as the most effective strategies that have proven effective in the field of education,because it is based on other important strategies. The practical side was a field study in which we applied this strategy on the third year students of primary school to determine the extent of its success in teaching, and we followed a set of procedures, including observation, interview, and questionnaire distribution, to arrive at answers to the problems raised in our research. As this strategy ensures that a very large number of ideas were provided, and most importantly is their diversity and thus increase the alternative solutions, and the less prominent learner has the opportunity to contribute and participate in addressing the topics from different angles. Thus, it works to develop various skills that the learner must have, including: the skill of participating in the ideas exchange, language communication skills, social communication skills
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1561
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.