Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/144
Title: الإعلان ودوره في تعزیز القیم المادیة وتخفیض الرضا عن الحیاة: دراسة على عینة من طلاب الجامعة بالجزائر
Other Titles: The effects of television advertising on materialism and life satisfaction: A study with Algerian university students
Authors: طارق, بلحاج
Keywords: لإعلان، المادیة، الإعلان المادي، الرضا عن الحیاة
Issue Date: Jun-2017
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Series/Report no.: 05;
Abstract: إن الدراسات حول الآثار "غیر المقصودة" للإعلان تكاد تكون قاصرة على المجتمعات الغربیة دون غیرها، أین یفترض أن البحث عن السعادة والرضا في الحیاة یتعارض مع تنامي ظاهرة الاستهلاك المادي التي عززتها رسائل الإعلانات التجاریة، هذه الدراسة حاولت فهم العلاقة بین الإعلان التلفازي والتوجهات المادیة للأفراد ورضاهم عن الحیاة، حیث قمنا أولا باقتراح نموذج لطبیعة العلاقة بین تلك المتغیرات وفق الفرضیات المقدمة، وثانیا باختبار ذلك النموذج من خلال بیانات مستقاة من عینة مشكلة من 131طالبا جامعیا جزائریا، وباستخدام تحلیل الانحدار والنمذجة بالمعادلات البنائیة توصلنا إلى نتائج تدعم علاقات النموذج المقترح، حیث التعرض للإعلانات التلفازیة یرتبط إیجابا مع التوجهات المادیة وسلبا مع الرضا عن الحیاة، هذا الارتباط یتم تعدیله من خلال مدى إدراك القیم المادیة في الإعلانات، كما أظهرت النتائج أن تنامي التوجه المادي یرتبط بتدني مستویات الرضا عن الحیاة.
Description: Previous research in the unintended effects of television advertising has been conducted largely in Western countries with little research being conducted in other setting. The results suggest that The development of people’s satisfaction with life seems to contradict the growth in materialistic consumption promoted by advertising messages. This study examined the effects of television advertising on materialistic tendencies and life satisfaction in a non-Western setting. In a first step, a conceptual model based on existing hypotheses was developed, and in a second step, this model was tested using a sample of 131 Algerian students. Using regression analysis and structural equation modeling, the findings show that advertising exposure is positively related to materialism and negatively related to life satisfaction. The results suggest that the effects of advertising on both materialism and life satisfaction could be moderated by the extent to which advertising is perceived to be materialistic. Materialism, in turn, contributes significantly to dissatisfaction with life.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/144
ISSN: 2392-5361
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
طارق بلحاج.pdf9,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.