Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1264
Title: | الأنساق الثقافیة في روایة " لبیك حج الفقراء " لمالك بن نبي |
Authors: | لطیفة, بودن |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | university center of abdalhafid boussouf - MILA |
Citation: | تخصص: أدب حديث ومعاصر |
Abstract: | النقد الثقافي من إفرا زات مابعد الحداثة في مجال الد راسات النقدیة، یهتم بكل مجالات الثقافة سواء ما كان مؤسساتي أو مهمّ ش، فقد جاء كرد فعل للبنیویة التي حصرت الد ا رسات في كل ما هو نخبوي واِنغلقت على عناصرها الداخلیة واِهتمت بأدبیة الأدب، هذه الأدبیة التي یعتبرها النقد الثقافي ما هي إلاّ وسیلة لتمریر الأنساق الثقافیة المضمرة والمتخفیة والتي تملك الهیمنة والسلطة على الوعي الإنساني، وبهذا تهدف د ا رستنا إلى كشف الأنساق المضمرة كالنسق السیاسي، الاجتماعي، الدیني، الفكري، والمتمركزة في المتن الروائي، ومنه كان عنوان د ا رستنا" الأنساق الثقافیة في روایة لبّیك حج الفق ا رء". |
Description: | The cultural criticism is an outcome of post-modernism critical studies. It concerns with all fields of culture; those fundamental or neglected. So it came as a response to the structuralism which limited the studies to the elite, made a closure into its interior elements, and had an interest on the literalism of literature. This literalism is considered by the cultural criticism only as a way to pass the hidden patterns that have an authority on the human consciousness. As a result, our study tends to reveal these hidden patterns, such as the political, the social, the religious, and the thoughtful ones, which are essential within the narrative context. For that our case study was entitled the cultural patterns in the novel ''lebbeik the pilgrimage of poor''. |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1264 |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
الأنساق الثقافية في رواية لبّيك حج الفقراء لمالك بن نبي.pdf | 183,72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.