Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1170
Title: قصيدة "سل ما لسلمى" في مدح النبي صلى الله عليه وسلم لابن الخطيب، مقاربة أسلوبية
Other Titles: مذكرة مقدمة لنیل شهادة الماستر في اللغة والأدب العربي تخصص:أدب عربي قدیم
Authors: محمد, ملنداس
Issue Date: 2021
Publisher: University Center Of Abdelhafid Bousouf Mila
Abstract: هذا البحث دراسة أسلوبية لقصيدة "سل ما لسلمى "لابن الخطيب في مدح النبي صلى الله عليه وسلم. اعتمدت فيه المنهج الإحصائي كإجراء تحليلي، والذي أفاد في تحديد معدل تكرار الظواهر ودرجة تكثيفها في النص الشعري، كما سمح بتحديد الظواهر البارزة والمميزة لأسلوب الشاعر. جاء البحث - وفق محتوياته - في مقدمة وفصلين وخاتمة. إذ شكّل الفصل الأول جانبا نظريا حول فن المديح النبوي تضمن مفهومه، وتطوره عبر العصور وكذا مضامينه في العصر الأندلسي، متبوعا بلمحة موجزة عن الأسلوبية تضمنت مفهوم الأسلوب والأسلوبية، واتجاهات الأسلوبية، وعلاقتها بالبلاغة. بالإضافة إلى مضامين القصيدة محل الدراسة، والمتمثلة في: الغزل وشكوى الفراق، والشوق والحنين إلى النبي صلى الله عليه وسلم، بالإضافة إلى تعداد معجزاته، والإشادة بشمائله الخَلقية والخُلقية، والتوسل وطلب الشفاعة منه، ثم الصلاة عليه. وأما الفصل الثاني، فتناولت فيه المستوى الصوتي مركزا على الموسيقى الداخلية والخارجية ومدى فاعليتها في النص الشعري، بالإضافة إلى المستوى التركيبي والذي تناولت فيه دراسة الجملة، وكذا الظواهر الأسلوبية من تقديم وتأخير وحذف ،إضافة إلى مختلف الأساليب الخبرية والإنشائية الواردة في القصيدة، أما المستوى الدلالي فتناولت فيه الصورة الشعرية من تشبيه واستعارة وكناية ومجاز، والمحسنات البديعية من جناس وطباق وتصريع وترصيع ،بالإضافة إلى التناص، والحقول الدلالية التي تمحورت حول حقل الألفاظ الدالة على الحب، و حقل الألفاظ الدالة على الطبيعة والحيوان، والحقل الزمكاني وختمت بحثي بذكر أهم النتائج التي توصلت إليها. وبهذا تكون لهذه القصيدة خصوصيتها ومميزاتها الفنية والجمالية، التي تعكس مكانة الشاعر الأدبية، وحضوره القوي في فن المديح النبوي.
Description: The research is a stylistic study of the poem “Ask what Salma” by Ibn al-Khatib, in praise of the Prophet peace be upon him, in which the statistical method was adopted as an analytical procedure, which was useful in determining the rate of recurrence of phenomena and the degree of their intensification in the poetic text, it also allowed the identification of outstanding and distinctive phenomena in the poet’s style. The research came according to its contents in a preface, two chapters and a conclusion, as the first chqpter formed a theoretical aspect about the art of prophetic praise that included its concept, its development through the ages as well as its contents in the Andalusian era, followed by a brief overview of stylistics that included the concept of style, stylistics and stylistic trends, and their relationship to rhetoric. and the contents of the poem were presented, which are represented in: spinning and complaining about parting, longing and nostalgia for the Prophet, in addition to enumerating his miracles and praising his moral and ethical qualities, begging for intercession from him, and then praying for him. As for the second chapter, it dealt with the vocal level focusing on the internal and external music and its effectiveness. In the poetic text, in addition to the compositional level in which the study of the sentence dealt with, as well as stylistic phenomena such as introduction, delay and omission, in addition to the various methods of news As for the semantic level, it dealt with the poetic image of simile, metaphor, metonymy, and metaphor, and the innovated improvements of alliteration, counterpoint, inlay and inlay, in addition to intertextuality, and the semantic fields that centered around the field of words indicating love, and the field of words indicating nature and animals , and the space-time field, and I concluded my research by mentioning the most important results that I reached. Thus, this poem has its own peculiarity artistic and aesthetic features, which reflect the poet’s literary position and his strong presence in the art of prophetic praise.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1170
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.