Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1169
Title: دور الابتكار التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية
Other Titles: ميلة- PAC MC -دراسة مؤسسة
Authors: مديحة, فنغور,بوغصيبةإيمان
Keywords: PAC MCابتكار التسويقي، ميزة التنافسية، مؤسسة
Issue Date: Sep-2021
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " تسويق الخدمات "
Abstract: إن الاعتماد على است ا رتيجية الابتكار هو اليوم من أفضل الحلول لضمان استم ا رر التنافسية، إذ يسمح بطرح منتجات جديدة باستم ا رر تواكب التطور التكنولوجي وتتكيف مع التغير المتسارع لرغبات أوذواق المستهلكين، وقد جاءت هذه الد ا رسة لبيان دور الابتكار التسويقي في تحقيق ميزة تنافسية للمؤسسات الاقتصادية في أحد أهم القطاعات السلعية التي تعرف تسا رعا كبي ا ر في وتيرة التنافس ألا وهو قطاع صناعة مواد التنظيف في الج ا زئر. وتم التركيز على المتغير الأول للبحث )الابتكار التسويقي(، اولذي يعني توليد وتطبيق الأفكار الجديدة في كل عناصر المزيج التسويقي السلعي، ومن أجل قياس تأثيره على المتغير الثاني )الميزة التنافسية( تمت صياغة اربع فرضيات مختلفة، في محاولة للإحاطة بآثار الابتكا ا رت في جميع عناصر المزيج التسويقي السلعي على تنافسية المؤسسة. PAC MC وتم اختبار هذه الفرضيات من خلال استبيان تم توزيعه على عينة من عمال مصنع وكان عددها : 40 نسخة. وقد أفضى التحليل إلى مجموعة من النتائج يمكن اختصارها على العموم في أن هناك علاقة موجبة بين الميزة التنافسية اوبتكار المنتج، وكذا هناك علاقة موجبة بين الميزة التنافسية وابتكار السعر وهناك علاقة موجبة بين الميزة التنافسية اوبتكار الترويج، وعلاقة موجبة بين الميزة التنافسية اوبتكار التوزيع، ومنه هناك دور في ابتكار التسويقي على تحقيق ميزة تنافسية
Description: relying on the innovation strategy is today one of the best solutions to ensure continued competitiveness as if allows the introduction of new products constantly that keep pace with technological development and adapt to the rapid change in the desires and tastes of consumers ،this and this study came to demonstrate the role of marketing innovation in achieving a competetitive advantage for economic institutions in one of the most mportant commodity sectors that know a significant acceleration in the pace of competition, which is the cleaning materials industry in Algeria . the focus has been on the first variable of research (marketing nnovation ) .which means the generation and application of new ideas in all elements of the commodity marketing mix , and from in order to measure its impact on the second variable competitive advantage , four different ypotheses were formulated, in an attempt to capture the effects of innovations in all elements of the commodity marketing mix on the competitiveness of the enterprise , these hypotheses were tested through a questionnaire distributed to a sample of workers in the Pac mc factory which numbered :40 copies the analysis led to a set results that can be summarized in general in that there is a positive relationship between competitive dvantage , and product innovation as well as a positive relationship between competitive advantage and price innovation ,and there is apositive relationship between competitive advantage and promotional innovation, and there is a positive relationship between competitive and distribution innovation and from it there is a role in marketing innovation to achieve competitive advantage.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1169
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.