Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1165
Title: شعرية التشكيل البصري في القصيدة العربية نماذج مختارة من عصر الدول المتتابعة عصر الانحطاط
Other Titles: مذكرة مقدمة لنیل شهادة الماستر في اللغة والأدب العربي تخصص:أدب عربي قدیم
Authors: سميرة, قاشة
Keywords: التشكيل البصري، القصيدة العربية، عمود الشعر، الحركة التجديدية، عصر الدول المتتابعة، الأيقون
Issue Date: 2021
Publisher: University Center Of Abdelhafid Bousouf Mila
Abstract: استطاعت القصيدة العربية الخروج عن النمط التقميدي_عمود الشعر_ عبر عدة محاولات بداية من العصر الإسلامي وذلك من خلال حسان بن ثابت في محاولة منو لتخطي التمثيل الطممي، مرو ا ر بالمحاولات التجديدية في العصر الأموي التي شممت الشكل والمضمون، وذلك من خلال إبتكار نسق طممي مغاير يتبع بالحركة والحياة بدل من السموك الذي يطغى عمى الشعر الجاىمي وكان ا رئد ىذه الحركة بشار بن برد الذي وسم "بأب المحدثين"، واستكمالا ليذا النسق التحديثي ساعدت البيئة الحضارية والثقافية في العصر العباسي عمى بمورة ىذه الحركة التجديدية وىذا ما يمكن رصده في ثورة شع ا رء ىذا العصر "كأبي نواس، ألو تمام، البحتري ..." باستخداميم أو ا زن وأغ ا رض جديدة تواكب الحضارة والنمط الحياتي آنذاك. وعمى إثر ذلك تأتي لمقصيدة العربية مكنة الإنفلاتعن الأنموذج الأعمى المتكدس منذ زمن، فكانت الحضارة الأندلسية انبعاثة جديدة لتخطي سيميترية النمط العتيق عبر ابتكار الموشح الأندلسي المنشأ رغم الجدل القائم حول أصمو مشرقي أم مغربي، فتغيرت بذلك ملامح القصيدة العربية شكلا ومضمونا فكان المنعطف التجاوزي والبوابة الأولى لتحول بصري مغاير تأتي من خلالو تعدي ص ا رمتو الأنموذج الأعمى، فحق اعتباره استش ا رف مبك ا ر لحركة حداثية، وعمى إثر ىذا الإصدار نحو التغيير استحدث نوع من الشعر تأسس عمى بلاغة بديعية استثمرت الخط العربي بجميع تشكيلاتو لخمق تمثيل بصري مغاير يحمل بين طياتو البديع، عرفت ىذه الفترة لعصر الدول المتتابعة)عصر الانحطاط(، فقد استكمل الشع ا رء لحركة التحديثية وذلك في خرق معالم النمط التقميدي الثابت باستثمار الخط العربي وجماليتو في انساق بصرية غير مسبوقة تتألف فييا العبا ا رت والجمالية، وذلك في تمثيل شبيو باليندسي وآخر تشكيمي أيقوني بابتداع شعر التختيم، المخمعات، المشجر، القصائد المجسدة، وقصيدة الدائرة والدوائر المتداخمة، والقصيدة المربع، القصيدة الشطرنجية، القصيدة النجمتية،القصيدة التشكيمية، القصيدة التشكيمية الأيقونية، فكانت ىذه التحديثية المستثمرة لجمالية الخط العربي في عصر الدول المتتابعة انتياكا لمتمثيل القبمي ومعمما آخر لمق ا رءات البصرية.
Description: The arabicpoem was able to deviate from the traditional method _vertical poetry_ through many attempts, starting from the Islamic era in which "Hassan bin thabet" attempt to overcome the attic representation. Passing the rough the renewal attempts in the Umayyad era that included the form and content the rough the creation of adiffrent atticpattem that commes from movement and life instead of the stillmess that dominates pre Islamic poetry the pioneer of this movement was "bavhar bin burd" who was called "the door of modernist". To complete this modernizing pattern the civiliged and cultural emironment in the "Abbasid era" helped to crystalline this innovative movement and this is what can be observed in the revolution of poets of this era like "abinawas", "abutammam", "al bahture...." by introducing now weight ans object that kepp pace, with civilization and life style at that time. As result, that arabic poem come with the possibility of reversal from the highest model that had accumulated for a long time so the andalusian civilization was a me revival to transcend the symmetry of the ancient style through the creation of the "andalusianmuwashah". ملخص البحث This changing the features of the arabic poem in from of content, for a different visual transformation, it is right to consider it an early modernist movement. As result of this innstence to ward change a new type of poetry had ban developed which based on an exquisite rhetoric that invested arabiccalligraph in all its forms to ore ate a different visial representation that carries with it the metaphores this period was know as the era of successive states( the decadence era) where the poets completed the modernizing movement in which they violate the traditional style's features by investing arabic calligraphy and its aesthetes in new visual formats that never Benn exist In which they combined phrases and a aesthetics in a representation similar to geometric and another iconic plastity by inventing ring poetry "al mukhlaat", "al muahajar" embodied poems, poem of the circle and overlapping circles, and the poem of the square, the chess poem, the star poem, the plastic poem, the iconic plastic poem, these modernizing movement that invested in the aesthetic of arabic calligraphy in the era of successive states were a violation of tribal reprentation and another of visual readings.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1165
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.