Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4172
Title: التعريف بالضد في المعاجم المدرسية ودوره في تعلم المفاهيم
Other Titles: نماذج مختارة
Authors: رزيقة, لعبيي
Issue Date: Jun-2025
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: ليسانيات عربية
Abstract: للتعريف بالضد في المعاجم المدرسية دور مهم كتقنية فعالة في تعلم المفاهيم لدى متعلمي الم ا رحل التعليمية الأولى، تكمن هذه الأهمية في تسهيل اكتساب المفردات والمفاهيم وإث ا رء الرصيد اللغوي، فالتعريف بالضد يساعد على تمييز الكلمات وترسيخ معانيها، وقد اشتغلنا في هذه الد ا رسة على التعريف بهذه التقنية في الجانب النظري أما في الجانب التطبيقي فعملنا على بيان تواجدها في الكتب المدرسية و أهمية ذلك بالإضافة الى استخ ا رج نماذج للتعريف بالضد من المعاجم المدرسية وتحليلها وبيان مدى فاعلية هذه التقنية في عملية تعلم المفاهيم.
Description: Defining antonyms in school dictionaries plays a significant role as an effective technique for learning concepts for early learners. This importance lies in facilitating the acquisition of vocabulary and concepts and enriching the linguistic vocabulary. Defining antonyms helps distinguish words and consolidate their meanings. In this study, we focused on introducing this technique from a theoretical perspective. As for the practical aspect, we worked on demonstrating its presence in school textbooks and its importance. We also extracted and analyzed models of defining antonyms from school dictionaries and demonstrated the effectiveness of this technique in the concept learning process.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4172
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.