Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/914
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخميسي, عادل-
dc.date.accessioned2021-02-04T12:54:33Z-
dc.date.available2021-02-04T12:54:33Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citationتخصص: لسانيات عربيةen_US
dc.identifier.other800-2847-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/914-
dc.descriptionKnowing the reality of teaching functional grammar at the university is one of the topics to be researched, this is due to the ambiguity that the teaching of this subject raises among students and professors during the ucational learning process. Using the psychological and descriptive analytical method, we studied fifteen (15) professors of the Arabic language in some Algerian universities, where we subjected them to one of the ethods of free association, the technique of the “representations network”. In order to reveal their perceptions and experiences about the reality of teaching functional grammar, the most important results are the following:  The most important perceptions of the Arabic language professors towards the reality of teaching functional grammar are obstructed by multifaceted difficulties and include the various poles of the pedagogical triangle considering that the axis of difficulties and obstacles in teaching functional grammar in their perceptions such as the central nucleus of our research topic. As for the axis of the mechanisms and curricula of teaching functional grammar, it is characterized by its close proximity to the first axis, which indicates the second most important reality of pension in the teaching of functional grammar due to its close proximity to the central ucleus. This makes attention to changing and improving the curricula of teaching functional grammar and its mechanisms a way to overcome these difficulties. The rest of the representations elements, through other axes, play the role of peripheral elements, according to the ranking process, importance, and values of the three indicatorsen_US
dc.description.abstractإن معرفة واقع تدريس النحو الوظيفي في الجامعة، يعد من المواضيع الواجب البحث فييا نظرا لما يثيره تدريس ىذه المادة من جدل وغموض وسط الطلبة والأساتذة أثناء العملية التعليمية التعلمية، وباستعمال المنهج النفسي والمنهج الوصفي التحميمي أخضعنا خمسة عشرة ( )51حالة من أساتذة اللغة العربية في بعض الجامعات الجزائرية لأحد أساليب التداعي الحر وىو تقنية شبكة التداعيات لاستدعاء تصوراتيم وخبراتيم حول واقع تدريس النحو الوظيفي، ولعل أىم النتائج المتحصل علييا ما يلي: أىم تصورات أساتذة اللغة العربية تجاه واقع تدريس مادة النحو الوظيفي تشوبيا عراقيل وصعوبات متعددة الأوجو وحسب المؤشرات التي تم الحصول علييا فيي تشمل مختلف أقطاب المثلث البيداغوجي باعتبار أن محور صعوبات ومعوقات تدريس النحو الوظيفي في تصوراتيم مثل النواة المركزية لموضوع بحثنا. أما محور آليات ومناهج تدريس النحو الوظيفي في تصورات الأساتذة فتميز بقربو الشديد من المحور الأول ما يشير إلى ثاني أىم واقع معاش في تدريس مادة النحو الوظيفي نظرا لقربو الشديد من النواة المركزية، وىذا ما يجعل الاىتمام بتغيير مناىج تدريس النحو الوظيفي وآلياتو وتحسينيا من أىم انشغالات الأساتذة والتي تعتبر سبيلا لتجاوز تلك الصعوبات والمعوقات. أما بقية عناصر التصو ا رت عبر بقية المحاور الأخرى تلعب دور العناصر المحيطية وذلك تبعا لعملية الترتيب والأىمية وقيم المؤشرات الثلاثةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectالنحو الوظيفي– التصورات– أستاذ اللغة العربية-الجامعة الجزائرية - التداعي الحرen_US
dc.subjectfunctional grammar, representations, professor of Arabic, Algerian University, Free associationen_US
dc.titleواقع تدريس النحو الوظيفي من خلال تصورات أساتذة اللغة العربية في الجامعةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.