Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/835
Title: قراءة في دليل إستخدام كتاب اللغة العربية ( المضمون والمنهج ) المرحلة المتوسطة - السنة الرابعة - أنموذجا -
Authors: بي السعدي ، بالعقون, أميرة ،نجاة
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص: لسانيات تطبيقية
Abstract: يعد دليل المعلم من أبرز الوسائل التعليم ية التي تساعد المعلم على التعامل مع الكتاب المدرسي في تنشيط حصص دارسية للغة العربية، لذلك فإن مخططي المنهاج يهتمون بأمر دليل المعلم لإداركهم لقيمته وأى ميتو بالنسبة لملعم م، بل و يرى المتخ صصون في المناىج أ دليل المعم م يع د من مك ونات المنياج أو عناصره، و بالت الي فيو يستح ق العناية من ناحية الاستخدام، و كذلك الكتاب المدرسي لكونو المد عم ال رئيسي لدليل المعم م من جية، و عنصر من عناصر المنياج من جية أخرى. و تكمن أى مية ال دليل في أ نو يمعب دو ا ر كبي ا ر في اختيار الط رق و الإج ا رءات المناسبة لك ل درس من الدروس، و رغم أى مية دليل المعم م في الأوساط الت عميمية إلى جانب الكتاب المدرسي إلا أ ن الت غيير ال ذي حدث ليما حسب مناىج الجيل الث اني أث ر في المعم م و المتعم م لأ نيما لم يق دما شيئا جديدا فدليل المعم م يبقى مختص ا ر و الجيد الأكبر يكون من طرف المعم م، و الكتاب المدرسي يتض من حشوا كبيرا في محتواه. خا صة في نصوص فيم المنطوق لم سنة ال رابعة من الت عميم المتو سط
Description: Teacher's guide is considred as the most appealing educational materials that help the teacher to deal with the text book to for activating Arabic coures. As a result, syllabus designers care about the teacher's guide because they agree that it is such an inportant and valuable material for them. Also syllabus specialists see that teacher’s guide is one of the most important compenent of the syllabus itself. Therefore, it requires a lot of attention when using it as well as the text book because it is a support for teacher's guide .Teacher's guide importance lies in its effecienay and appropriateness in choosing methods and techniques for each lesson. Despite the importance of both teacher's guide and text book, they didn't really help both teachers and learners because of the chauge that embodies second generation sullabi. This chuge didn't give anything new for both teachers and learners. Besides it led teachers to exert efforts in order to deal with it. The text book is oluminous especially interns of text of comprehension conserning fourth year in middle school
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/835
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.