Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/828
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorلبصير ، بوسكك, بسمة ، بسمة-
dc.date.accessioned2021-01-19T10:32:10Z-
dc.date.available2021-01-19T10:32:10Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citationتخصص: لسانيات تطبيقيةen_US
dc.identifier.other800-2931-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/828-
dc.descriptionThis research investigates the degree of activation of the literary text in teaching the grammatical streams to students of the first year of secondary education - the Department of Arts - within the framework of the adopted textuel approach, which is a requirement imposed by modern linguistic research that has moved from a wholesale interest to an interest in the text, to be called for by the Arabic language curriculum. This study aims to try to uncover the reality of teaching literary texts and the extent of the contribution or functionality of these texts in teaching the syntactic tributaries, while monitoring the most important difficulties encountered by the teacher in activating the text when teaching the syntactic tributary. that impede the activation of the literary text’s role, some of which are related to the grammatical lessons removed from the book, and some of them pertain to the prescribed texts, and some of them are related to the teacher and the method of teaching, as they affected in a way that hindered the activation of the teaching of the syntactic tributaries through the textsen_US
dc.description.abstractيتقصى هذا البحث درجة تفعيل الّنص الأدبي في تدريس الّروافد الّنحوّية لتلاميذ السنة الأولى من التّعليم الثانوي – شعبة الآداب – وذلك في إطار المقاربة الّنصية المتبناة، التي هي مطلب فرضته البحوث الّلسانّية الحديثة التي انتقلت من الاهتمام بالجملة إلى الاهتمام بالّنص، ليدعو إليها منهاج الّلغة العربّية. وتهدف هذه الّدراسة إلى محاولة الكشـف عن واقـع تدريـس الّنـصوص الأدبـّية ومدى مساهمة أو وظيفية هذه الّنصوص في تعليم الّروافد الّنحوّية، مع رصد أهم الصعوبات التي تعترض المعّلم في تفعيله للنص عند تدريس الّرافد الّنحوي. وقد توصلنا إلى وجود عوامل مختلفة تعوق تفعيل دور الّنص الأدبي، منها ما يتعلق بالدروس الّنحوّية المحذوفة من الكتاب، ومنها ما يتعلق بالّنصوص المقّررة، ومنها ما يتعلق بالأستاذ وطريقة التدريس، حيث أثرت بشكل أعاق تفعيل تدريس الّروافد الّنحوّية من خلال الّنصوص.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectتفعيل-الّنص الأدبي-الّروافد الّنحوّية- نحو الّنص-المقاربة الّنصيةen_US
dc.subjectactivation - the literary text - the syntactic tributaries – grammar textuel - the textuel approachen_US
dc.titleدرجة تفعيل النص الأدبي في تثبيت الروافد النحوية تلاميذ السنة الأولى ثانويen_US
dc.title.alternativeشعبة الآداب − أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
درجة تفعيل للنص الأدبي.pdf1,98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.