Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/780
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorقيدوم, فاطمة الزهراء-
dc.date.accessioned2021-01-11T12:08:30Z-
dc.date.available2021-01-11T12:08:30Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citationتخصص: أ دب العربي القديمen_US
dc.identifier.other800-2797-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/780-
dc.descriptionThe current study is based on studying the features, stylistics and the aesthetic dimensions of poetry in Abdu Allah Ibn Radwan El Malqi’s poem, and on clarifying the main poetic constituents that has been reflected in his language and has characterized its structure. poetic language is said to be characterized by its uniqueness, that is due to the way it contains a remarkably different discourse , its void of ready- made expressions that mostly tend to be full of typical and frozen concepts. Poetic language thus reshapes and reconstructs those expressions according a specific context which contributes to attaining the beauty of language and creating an anxiety space for readers in addition to breaking their roof of expectations and rising their excitement about the poetic text through delivering what the readers were not expecting which explodes the energies of language and all its creative meanings and structures. Poetic language has been resembled in the work of Ibn Radwan on the level of structure, symbolism and rhythm. Thus, language structures have contributed to spreading the poetry of speeches throughout the poem because it was entirely built on breaking the order system and on rising above the stereotypical structures that we find on the level of deep language system structures. That is through the advancement and the delay in the position of language structures that shape the verb and the noun sentences and on the superficial level of replacement and selection. On its part, the figurative imagery network had a clear effect on adding a poetic touch on the language of the poem as it was suitable and compatible with functions and semantics. In addition to the appropriate projection of the inclusion and distribution axes and the diversity of figurative imagery types it has integrated including metaphors, similes and personifications. The language of the poem was also characterized by its precise and accurate description and the marvelous magination mirrored on it which made it far from superficiality and much more expressive. Music had a crucial role in creating a poetic language throughout this poem due to the balanced harmony and the engaging rhythm it provides. Musicality in this poem was divided into external and internal music. The former includes rhyme and the latter includes repeating a set of voiced and whispered sounds, prepositions and conjunctions, alliteration and assonance. Based on what has been mentioned above, it is clear that the poetic language structure is a unique structure that mirrors the tidiness of creative poets in dealing with the mercurial language and taming it for what serves their emotional overflow and pleases their sense of feeling. Only then poets can come out with an appropriate language that is diverse in the sense of its different shapes and expressive patterns that looks forward to climbing the sky of art and adding the vitality factor on literature in a way that ensures its survival, continuity and openness to numerous critical readings. Not only that, but it makes it an area of attention and focus of everyone who is passionate about the beauty of poetic languageen_US
dc.description.abstractتقوم ىذه الدراسة على استقصاء الخصائص الأسلوبية والأبعاد الجمالية لبنية الخطاب الشعري في مولدية الشاعر عبد الله بن رضوان الدالقي، واستجلاء أبرز الدقومات الشعرية التي طبعت تراكيب لغتو وميّزت بنيتها. إذ تعّ د اللّغة الشعرية لغة ذات طابع خاص ومديّز، نظرا لدغايرتها مألوف الكلام وابتعادىا عن العبارات والتراكيب الجاىزة، الدوغلة في الرتابة والنمطية والدعاني القاموسية الجامدة، وإعادة تشكيلها وبنائها وفق منظور خاص يسعى إلى تحقيق جمالية اللغة وخلق مسافة توتر لدى القارئ، وكسر أفق التوقع لديو وإثارة انفعالو مع النص، من خلال تقديم اللامنتظر واتخاذىا من الانزياح سمة فنية تطبع تراكيبها، وتف ّ جر من خلالو طاقات اللغة وما تكتنزه من معان وتراكيب مبتكرة. وقد تش ّ كلت شعرية اللغة في مولدية ابن رضوان، على مستوى التركيب والتصوير والدوسيقى. إذ ساهمت التراكيب اللغوية في بعث شعرية الخطابات داخل القصيدة، لكونها قامت في مجملها على كسر نظام الرتبة وتجاوز التراكيب النمطية العميقة لمحور الترتيب والنظم، من خلال التقديم والتأخير في رتبة البنيات الدش ّ كلة لنظام الجمل الفعلية منها والاسمية، على مستوى البنية السطحية لمحور الاستبدال والاختيار. كما كان لشبكة الصور الفنية أثرىا الواضح في اضفاء سمة الشعرية على لغة القصيدة، لدا تدتعت بو من تناسب وتوافق بين الدوال والددلولات، وحسن إسقاط محور الادراج على محور التوزيع، وما اشتملت عليو من تنوع أنماط الصور، وبُعد في التصوير وإصابة في الوصف، وما تديّزت بو من ايحائية وخيال خّ لاق، مدا جعل لغتها تسمو عن السطحية والتقريرية الجافة، وأكسبها قدرة على التأثير. كما لا يخفى دور الدوسيقى في خلق شعرية اللغة، لمما تبعهو من تناغم صوي وايقاع عذب، واتساق وانسجام وتوازن بين بنياتها، والتي انقسمت إلى موسيقى خارجية وموسيقى داخلية. وعليو يتّضح أ ّ ن بنية اللغة الشعرية ىي بنية خاصة تج ّ سد عبقرية الدبدع في التعامل مع زئبقية ىذه اللغة وتطويعها بما يخدم دفقتو الشعورية ويرضي ح ّ سو الشعوري، إخراجها في قوالب وأنماط تعبيرية جمالية تتطلع إلى اعتلاء سماء الفن واضفاء عنصر الحيوية على الأثر الأدبي، بما يكفل بقاءه واستمراريتو وانفتاحو على مختلف الدقاربات والقراءات النقدية، وتجعلو محط عناية واىتمامك ّ ل متذوق لجمالية ىذه اللغةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.title""بنية اللغة الشعرية في هائية الشاعر "عبد الله بن رضوان المالقيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.