Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/773
Title: مستويات التشكيل الابداعي في قصيدة "قبض الريّح " لمحمد عفيفي مطر
Authors: خنفر ، ميمون, كنزة ، زينب
Keywords: التشكيل، الإبداع، محمد عفيفي مطر، قبض الريح .
formation, creativity, Mohamed Afifi Matar, ...Catching the Wind
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: تخصص: أدب حديث معاصر
Abstract: يهدف هذا البحث الموسوم ب " مستويات التشكيل الإبداعي في قصيدة قبض الريح لمحمد عفيفي مطر " إلى ملاحظة السمات الفنية لهته القصيدة والتي كان صاحبها ريحا إبداعية في الساحة الأدبية ، فتأملنا اللبنات التي شكل بها ابياته وحاولنا التعمق فيها تحليلا وشرحا وفق مقاربة شاملة لجميع المناهج، فللخوض في هذه الدراسة قسمنا بحثنا إلى فصلين ، الأول عبارة عن مقاربات نظرية حول حياة الشاعر و أعماله الشعرية وتحديد مصطلحي التشكيل و الإبداع وملامح التشكيل الإبداعي في القصيدة ، و الفصل الثاني الذي كان عبارة عن فصل تطبيقي تناولنا فيه مستويات التشكيل الإبداعي في القصيدة، فتضمن في البداية دراسة البنية الإيقاعية التي تتشكل من الموسيقى الخارجية والموسيقى الداخلية و الوقوف عند جميع عناصرهما، إضافة إلى دراسة البنية التركيبية التي تتمحور حول دراسة الجانب النحوي والصورة الشعرية، لنخوض في الأخير في جانب البنية الدلالية للقصيدة التي تعني بدراسة الحقول الدلالية واللغة الشعرية التشكيل البصري...إلخ ، ليعقب كل ذلك خاتمة قدمنا من خلالها حوصلة لأهم النتائج التي توصلنا إليها
Description: This research entitled "Levels of Creative Formation in the Poem Catching the Wind by Muhammad Afifi Matar" aims to note the artistic features of this poem, whose owner was a creative wind in the literary arena. We ooked at the building blocks in which he formed his verses, and tried to delve into the in analysis and explanation according to a comprehensive approach to all approaches. To go into this study, we divided our research into two chapters, the first being theoretical approaches about the poet’s life and poetic works, and defining the terms formation and creativity and the features of creative formation in the poem .And the second chapter, which was an applied chapter, in which we dealt with the levels of creative formation in the poem. It included, at the beginning, the study of the rhythmic structure that is formed from external music and internal music and standing at all of their elements, In addition to the study of the compositional structure that revolves around the study of the grammatical aspect and the poetic image, let us go into the final aspect of the semantic structure of the poem,which means studying the semantic fields, poetic language, visual formation .... etc
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/773
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.