Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/768
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحروق, آسية-
dc.date.accessioned2021-01-10T12:45:16Z-
dc.date.available2021-01-10T12:45:16Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citationالتخصص: أدب حديث ومعاصرen_US
dc.identifier.other800-2816-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/768-
dc.descriptionContemporary poetry reaped the card of crossing a different poetic horizon, through the explosion of classical poetic authoritarianism, transcending the threshold of the referent tradition, and subservience to the old template, thus opening up a new Arabic poetry that seeks the infinite.Contemporary Arab poets have xpressed their great desire to build a different poetic horizon that does not relate to the past of poetry in anything, nfluenced by the experience of the Western other in the field of poetry and the literary modernization produced by "Rambo, Mallarme, Elliot" And others…, The first attempts preached by Nazik al-Mala’a al-Malaika and al-Sayyab and their followers were under the name of free poetry, which departs relatively from the line of Hebron, Then the prose poem appeared as a second threshold, which was more daring with its earliest theorist, Adonis" and those with him who revolted and completely demolished the Hebron style and abandoned it categorically. After this renewal, there were successive modernization movements in the Mashreq, reaching Morocco, with "Mohamed Bennis", "Abdullah Raja" and "Ahmed Belbadawi" who contributed to the birth of a new writing that goes beyond the typewriter to the use of the hand in writing, And their openness to the xperience of Visual writing, including the formations and icons employed by "Mohamed Bennis", as well as the vacuum technique that colonized his writings, This made the poem a visually significant and unique body with its numerous sign formations, renewed by the renewal of its readers, and thus the Moroccan poem gained the honor of distinction and uniqueness with the techniques it invested in ensuring its Moroccan specificityen_US
dc.description.abstractافت ّ ك الشعر المعاصر ورقة العبور لأفق شعري مغاير، من خلل تفجير سلطوية الشعرية الكلاسيكية، وتجاوز عتبة التقليد الُ مرّ جع، والتبعية للقالب القديم، وبالتالي الإنفتاح على شعرية عربية جديدة تنشد اللا نهائي، فقد عبّر الشع ا رء العرب المعاصرين عن عظيم رغبتهم الجامحة في بناء أفق شعري مغاير لا يحتكم إلى ماضي الشعر في شيئ، متأثرين بتجربة الآخر الغربي في ميدان الشعرية وما أنتجه التحديث الأدبي عند "رامبو، ملارميه، إليوث،... وغيرهم فكانت أولى المحاولات التي بشرت بها نازك والسيّاب وأتباعهم تحت مسّمى الشعر الحر الذي يبتعد نسبيا عن نسق الخليل، ثم ظهرت قصيدة النثر كعتبة ثانية والتي كانت أكثر جرأة مع أبكر منظريها "أدونيس" ومن معه الذين ثاروا وهدموا أسلوب الخليل هدما كليا وهجروه هجرا قاطعا، لتتوالى الحركات التحديثية عقب هذا التجديد في المشرق وصولا إلى المغرب مع "محمد بنيس" و"عبد الله راجع" و"أحمد بلبداوي" الذين أسهموا في ميلاد كتابة جديدة تتخطّى الآلة الكاتبة إلى استخدام اليد في الكتابة، وانفتاحهم على تجربة الكتابة البصرية، من ذلك ما وظّفه "محمد بنيس" من تشكيلات وأيقونات، فضلا عن تقنية الفراغ الذي استعمر كتاباته، مما جعل القصيدة جسدا بصريا دالا وفريدا بما يحمله من تشكيلات علاماتية عديدة، تتجّدد بتجّدد قارئيها، وبهذا اكتسبت القصيدة المغربية شرف التميز والفرادة بما استثمرته من تقنيات ضمنت خصوصيتها المغربية. الكلمات المفتاحية: الشعر العربي المعاصر، محمد بنيس، الكتابة البصرية، العلامة، الفراغ، التشكيل، الأيقونةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectالشعر العربي المعاصر، محمد بنيس، الكتابة البصرية، العلامة، الفراغ، التشكيل، الأيقونةen_US
dc.titleدلالات الكتابة البصرية في ديوان "هذا الأزرق" لمحمد بنيس ــ أنموذجا ــen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.