Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/761
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسایري, مروة-
dc.date.accessioned2021-01-10T10:43:04Z-
dc.date.available2021-01-10T10:43:04Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.citationتخصص: أدب حدیث ومعاصرen_US
dc.identifier.other800-2805-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/761-
dc.descriptionThe Arabic poem has known big strides in its way that a number of poets stood out and strove for change in its shape at the scale of structure and content through what is called experimental context which means getting out of stereotypes and what is usual and looking for the new different. Among the poets who put experimental context into practice in their poems is Abdelhamid Ben HADOGA. They interpreted their life and they pictured the Arabic real, especially after the openness on other arts, technological means and surpassing the limiting segregation between literary genres. Hence, my research was divided into Entry, was dedicated to the concept of experimental context, its origins and how it is expressed in Arabic poetry. But the first chapter has dealt with a kind of poetry that mixed between poetry and narration; it defines the narrated poem. In the second chapter, I studied the metamorphosis of the poetry image from linguistic to cinematic, it is called the cinematic shot and montage. In the third chapter, I touched on how visual formation is stated in the collection of vacant souls for Abdelhamid Ben Hadoga and the scope of his contributions in intensifying connote tions of poems. The onclusion came out as a result of the most important findings of the studyen_US
dc.description.abstractعرفت القصیدة العربیة تحولات كبرى في مسارها، حیث برز مجموعة من الشعراء سعوا إلى التغییر في بنائها على مستوى الشكل والمضمون في إطار عملیة التجریب، والذي یقصد به كسر النموذج والمألوف والبحث عن المغایر الجدید. ویعد عبد الحمید بن هدوقة من الشعراء الذین مارسوا التجریب في قصائدهم لیترجموا حالتهم ویصوروا الواقع العربي، خاصة بعد الانفتاح على الفنون الأخرى والوسائل التكنولوجیة وكسر الحدود الفاصلة بین الأجناس الأدبیة. فجاء البحث مقسم إلى: مدخل أدرجت فیه مفهوم التجریب وأصوله وتجلیاته في الشعر العربي، أما الفصل الأول فعالجت فیه نوع من الشعر مزج بین الشعر والسرد یعرف بالقصیدة المسردنة، وفي الفصل الثاني درست فیه تحولات الصورة الشعریة من اللسانیة إلى السینمائیة بما یعرف باللقطة السینمائیة والمونتاج، وفي الفصل الثالث تطرقت فیه إلى تجلیات التشكیل البصري في دیوان الأرواح الشاغرة لعبد الحمید بن هدوقة وما مدى مساهمته في تعمیق دلالات القصائد، أما الخاتمة فجاءت حوصلة لأهم النتائج المتوصل إلیها في الدراسةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectالتجریب، عبد الحمید بن هدوقة، القصیدة المسردنة، اللقطة السینمائیة، فن المونتاج، التشكیل البصريen_US
dc.subjectexperimentation, Abdelhamid Ben Hadoga, narrated poem, cinematic shot, the art of montage, visual formationen_US
dc.titleآلیات التجریب في دیوان "الأرواح الشاغرة" لعبد الحمید بن ھدوقةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
آلیات التجریب في دیوان الأرواح الشاغرة 1.pdf1,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.