Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4458
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد الباسط, بن خليفة-
dc.date.accessioned2025-09-17T10:18:52Z-
dc.date.available2025-09-17T10:18:52Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.citationمحاسبة وماليةen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4458-
dc.descriptionهدفت هذه الد را سة إلى تقييم مدى توافق برامج التعليم المحاسبي في الجامعات الجزا ئرية مع المعايير الدولية للتعليم المحاسبي (IES) الصادرة عن الاتحاد الدولي للمحاسبين، وتحليل الفجوات القائمة واقترا ح آليات عملية لتطوير هذا التعليم بما يتماشى مع المتطلبات المهنية العالمية، ولتحقيق هذا الهدف، اعتمدت الد را سة على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم تصميم استبيان وُزِّّع على عينة من 35 أستاذًا مختصًا في العلوم المالية والمحاسبة بعدد منالجامعات الج ا زئرية، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS ، وكشفت النتائج عن وجود فجوة واضحة بين برامج التعليم المحاسبي الحالية ومتطلبا ت IES ، خصوصًا في ما يتعلق بشروط القبول (IES1) ، وتفعيل الأخلاقيات المهنية (IES4) ، وتنظيم التربصات والتقييما ت (IES5 ، IES6 ، IES8) ، والمتابعة المهنية المستمرة للخريجين (IES7). في المقابل، تبين أن محتوى المقررا ت الأساسية مقبول من حيث الكم ( IES2, IES3 (، لكن يعاني من ضعف في أساليب التدريس وربطه بالواقع المهني أوصت الد را سة بضرورة إعادة هيكلة آليات القبول، وتحديث المناهج الد را سية، واعتماد بيداغوجيا نشطة، وتفعيل التربصات التطبيقية، وتطوير أنظمة التقييم نحو نموذج كفاءاتي، بالإضافة إلى ترسيخ ثقافة التعلم مدى الحياة وتعزيز الشرا كات مع المؤسسات المهنية، وتُمثّل هذه التوصيات مدخلاً استرا تيجيًا لرفع جودة التعليم المحاسبي في الجزا ئر وضمان توافقه مع المعايير الدولية .en_US
dc.description.abstractThis study aimed to assess the extent to which accounting education programs in Algerian universities align with the International Education Standards (IES) issued by the International Federation of Accountants (IFAC), analyze existing gaps, and propose practical mechanisms to develop this education in line with global professional requirements. To achieve this objective, the study adopted a descriptive analytical approach. A questionnaire was designed and distributed to a sample of 35 professors specialized in finance and accounting from various Algerian universities. The data were analyzed using SPSS software. The results revealed a clear gap between the current accounting education programs and the requirements of the IES, particularly concerning entry requirements (IES 1), the implementation of professional ethics (IES 4), the organization of internships and assessments (IES 5, IES 6, IES 8), and the continuous professional development of graduates (IES 7). On the other hand, the content of core courses was found to be acceptable in terms of quantity (IES 2, IES 3), but showed weaknesses in teaching methods and their relevance to professional practice. The study recommended restructuring admission mechanisms, updating curricula, adopting active pedagogy, activating practical internships, and developing assessment systems toward a competency-based model. It also emphasized the importance of fostering a culture of lifelong learning and strengthening partnerships with professional institutions. These recommendations represent a strategic entry point to enhance the quality of accounting education in Algeria and ensure its alignment with international standardsen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherunivercity centre of abdelhafid boussouf milaen_US
dc.subjectAccounting Education, Algerian Universities, International Education Standards (IES), Quality of Higher Educationen_US
dc.subjectالتعليم المحاسبي، الجامعات الج ا زئر ية، المعايير الدولية للتعليم المحاسبي (IES) ، ج ودة التعليم العاليen_US
dc.titleIESتحليل متطلبات تطوي ر التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية بما يتو افق والمعايير الدولية للتعليم المحاسبيen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية على عينة من الأكاديميينen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.