Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4404
Title: أثر تبني الصيرفة الخضراء على تحقيق الميزة التنافسية
Other Titles: -دراسة حالة بنك الفلاحة والتنمية الريفية المجمع الجهوي للإستغلال - ميلة
Authors: منار , بوالحرث , بوقزوح هدى
Keywords: الصيرفة الخضرا ء، الميزة التنافسية، الخدمات المصرفية المستدامة، التنمية المستدامة.
Green Banking, Competitive Advantage, Sustainable Banking Services , Sustainable Development.
Issue Date: Jun-2025
Publisher: univercity centre of abdelhafid boussouf mila
Citation: اقتصاد نقدي ومالي
Abstract: تهدف هذه الد را سة إلى تحليل أثر تبني الصيرفة الخضرا ء على تحقيق الميزة التنافسية في بنك الفلاحة والتنمية الريفية للمجمع الجهوي للاستغلال ميلة، لاجل ذلك تم تصميم استبانة وتوزيعها على موظفي الوكالات البنكية قيد الد را سة حيث تم استرجاع 53 استمارة قابلة للتحليل وقد تم معالجة بياناتها بالاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي مع استخدام برنامج ) SPSS .) أظهرت نتائج الد را سة، أن تطبيق الصيرفة الخضرا ءفي البنك محل الد راسة يتسم بمستوى متوسط، مما يعكس وجود جهود ملموسة لتبني ممارسات الصيرفة الخضرا ء، لكنها لم تصل بعد إلى مرحلة التطبيق الكامل والشامل. كما بينت النتائج وجود اثر معنوي للصيرفة الخضرا ء من خلال بعد التوعية البيئية والمشاركة المجتمعية في تحقيق الميزة التنافسية بالبنك، بينما لم يكن هناك اثر معنوي لباقي الابعاد )المام الموظفين، الادارة المصرفية الخضرا ء، منتجات الصيرفة الخضرا ء، الاسترا تيجية البيئية للبنك(، لذا توصي هذه الد را سة بضرورة تعزيز وتطوير ممارسات الصيرفة الخضرا ء، مع التركيز بشكل خاص على التوعية البيئية والمشاركة المجتمعية كمدخل رئيسي لدعم تنافسية البنوك واستدامتها
Description: This study aims to analyze the impact of adopting green banking on achieving competitive advantage at the Agricultural and Rural Development Bank (BADR) – Regional Operations Group of Mila. To this end, a questionnaire was designed and distributed to employees of the bank branches under study. A total of 53 analyzable responses were collected. The data were processed using a descriptive and analytical approach with the aid of the SPSS program.The results of the study showed that the implementation of green banking in the bank under study is at a moderate level, reflecting tangible efforts to adopt green banking practices, although these have not yet reached the stage of full and comprehensive implementation. The results also indicated a significant impact of green banking—through the dimensions of environmental awareness and community participation—on achieving the bank’s competitive advantage. However, no significant impact was found for the other dimensions (employee awareness, green bank management, green banking products, and the bank’s environmental strategy). Accordingly, the study recommends the need to enhance and develop green banking practices, with a particular focus on environmental awareness and community participation as key entry points to support banks’ competitiveness and sustainability.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4404
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.