Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/432
Title: عوامل نجاح إدارة المعرفة و دورها في تحقيق الميزة التنافسية
Other Titles: دراسة حالة البنك الوطني الجزائري- -BNAشلغوم العيد-ميلة
Authors: هناء, إردير
Keywords: إدارة المعرفة، القدرة التنافسية، تكنولوجيا المعلومات
Knowledge Management, Competitiveness, Information Technology
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Abstract: يتميز العصر الحديث بكثرة التغيرات و عدم الاستقرار على جميع المستويات مما أثر على طبيعة الاقتصاد السائد و على مختلف المؤسسات التي تحركه و تتأثر به، و كان لابد على الفكر الإداري أن يواكب هذه التغيرات و يتطور بشكل أسرع رغم أنه كان للمدارس الإدارية الفضل الكبير في هذا التطور إلا أم أفكارها لم تعد كلها ملائمة للنمط الاقتصادي الجديد لاقتصاد المعرفة، الذي ما عاد يقوم على الموارد الطبيعية و اليد العاملة و رأس المال فقط، بل كذلك المعرفة و التي أصبحت تمثل عامل الإنتاج الأكثر أهمية و الأصل الأكثر قيمة، لهذا ظهرت في العقود الأخيرة عدة نظريات و أساليب إدارية تسعى إلى إيجاد الأسلوب الإداري الأنجع و الذي يعني بالاستغلال الأمثل للمعرفة الضمنية و الصريحة في البنك بهدف تدعيم القدرة التنافسية لها و تعتمد إدارة المعرفة في ذلك على دعامتين رئيسيتين هما أولا الأفراد ذوي الخبرة و الكفاءة، أو ما يعرف بعمال المعرفة، وهم المصدر الأساسي للمعرفة الضمنية، ثانيا نظم تكنولوجيا المعلومات و التي تجد فيهم إدارة المعرفة وسائل فعالة لتحقيق أهدافها.
Description: The modern eraischaracterized by frequent changes and instability at all levels, whichaffected the nature of the prevailingeconomy and the various institutions that move and are affected by it. Administrative thoughthad to keep up withthese changes and developfastereventhough the administrative schoolshadgreatcredit in this. Evolution and itsideas are no longer relevant to the new economic pattern of the knowledgeeconomy, whichis no longer basedsolely on naturalresources, labor and capital, but also on knowledge, which has become the most important factor of production and the mostvaluable asset. Severaltheories and methods of management It seeks to find the most effective management method, whichmeans the optimal utilization of the implicit and explicit knowledge of the bank in order to enhanceitscompetitiveness. Knowledge management relies on two main pillars: first, experienced and efficient individuals, known as 144 knowledgeworkers, Second, information technologysystems in whichknowledge management finds effective means to achieveits objectives
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/432
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة كاملة.pdf4,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.