Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4262
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأشواق , بوعروج , معايش هيام-
dc.date.accessioned2025-09-04T11:20:29Z-
dc.date.available2025-09-04T11:20:29Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.citationإدارة أعمالen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4262-
dc.descriptionهدفت هذه الد را سة إلى التعرف على الذكاء الصطناعي وأثره في أداء المؤسسات الخدمية، من التركيز على مجموعة من الشركات كنماذج تطبيقية، وذلك بهدف قياس مدى مساهمة تقنيات الذكاء الصطناعي في تحسين جودة الخدمات، رفع كفاءة الداء، وتسهيل اتخاذ القرا ر داال المؤسسة. انطلقت الدرا سة من إشكالية مفادها: ما دور الذكاء الصطناعي على أداء المؤسسات الخدمية؟ واعتمدت لتحقيق أهدافها على المنهج الوصفي التحليلي. من اللإ ستعرا ض الطار النظري المرتبط بالموضوع، ثم تحليل بعض الحالت الواقعية لشركات استخدمت الذكاء الصطناعي في تسيير ادماتها. توصلت الد ا رسة إلى أنلذكاءالصطناعي يشكل أداة فعالة للمؤسسات الخدمية لتحقيق التميز التنافسي، ااصة من الل تقنيات التنبؤ، تحليل البيانات الضخمة، وأتمتة العمليات. كما أظهرت النتائج أن توظيف الذكاء الصطناعي يسهم في افض التكاليف، تحسين رضا العملء، وزيادة القدرة على الستجابة لمتغي ا رت السوق.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify Artificial Intelligence and its impact on the performance of service institutions, by focusing on a group of companies as case of studies to measure the contribution of AI technologies in mproving service quality, enhancing performance efficiency, and facilitating decision-making within the nstitution. The study began from the following problem: What is the role of artificial intelligence in the erformance of service institutions? It adopted the descriptive analytical method by reviewing the theoretical framework related to the topic, then analyzing some real-world cases of companies that implemented AI in managing their services. The study concluded that AI is an effective tool for service institutions to achieve competitive advantage, especially through prediction techniques, big data analysis, and process automation. The results also showed that AI adoption helps reduce costs, improve customer satisfaction, and increase responsiveness to market .en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.titleالذكاء الصطناعي وأثره في أداء الؤسساتا لخدميةen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة بعض الشركاتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الذكاء الصطناعي وأثره في أداء الؤسسات الخدمية.pdf1,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.