Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4123
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorشيماء , بولسنان , قردوح الهام-
dc.date.accessioned2025-07-07T09:10:53Z-
dc.date.available2025-07-07T09:10:53Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.citationقانون إداريen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4123-
dc.descriptionPublic economic facilities are among the key tools used by the state to meet public needs in strategic sectors such as industry, commerce, agriculture, finance, and cooperation. These facilities are not profit-oriented but aim to achieve public benefit, while being subject to state oversight to ensure transparency and efficiency in management. They operate under a combination of public law- such as basic administrative principles- and private law, including commercial and labour law. As the state’s role shifted from a guardian to an interventionist model, it became necessary to adopt the public institution model as a suitable mechanism for managing such facilities, due to its flexibility and relative administrative independence. These institutions are mainly governed by private law, with partial application of public law, particularly in areas related to oversight and public interest. The Algerian experience has shown the importance of these institutions, but it also revealed several rtcomings, making it necessary to evaluate their performance and propose ways to improve their effectiveness.en_US
dc.description.abstractتعد المرا فق العمومية الاقتصادية من الأدوات الأساسية التي تعتمدها الدولة التلبية الحاجات العامة في قطاعات استرا تيجية كالصناعة، التجارة، الزراعة، المالية والتعاون . وتتميز هذه المرا فق بأنها لا تهدف إلى تحقيق الربح، بل تسعى لتحقيق المنفعة العامة، مع خضوعها لرقابة الدولة لضمان الشفافية والفعالية في التسيير. وتخضع هذه المرا فق لمزيج من قواعد القانون العام، كالمبادئ الإدارية الأساسية، والقانون الخاص، كالقانون التجاري وقانون العمل.ونظرا للتحول في وظيفة الدولة من دولة حارسة إلى دولة متدخلة، أصبح من الضروري اعتماد نموذج المؤسسة العمومية كآلية مناسبة لتسيير هذا النوع من المرا فق، لما يتميز به من مرونة واستقلالية نسبية في الإدارة. وتخضع هذه المؤسسات غالبا للقانون الخاص، مع تطبيق جزئي لبعض قواعد القانون العام، خاصة في الجوانب المتعلقة بالرقابة والمصلحة العامة. وقد أظهرت التجربة الجزا ئرية أهمية هذه المؤسسات، لكنها في المقابل تعاني من بعض النقائص، مما يتطلب تقييم أدائها واقترا ح سبل تحسينهen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectمرافق اقتصادية – مؤسسة عمومية – رقابة – تنمية اقتصاديةen_US
dc.subjectEconomic facilities, public institution, oversight, Economic development.en_US
dc.titleالنظام القانوني للمرا فق العمومية الاقتصاديةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Political and legal sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
النظام القانوني للمرافق العمومية الاقتصادية.pdf1,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.