Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4109
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأماني, الشلي-
dc.date.accessioned2025-07-03T09:40:19Z-
dc.date.available2025-07-03T09:40:19Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.citationلسانيات عربيةen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4109-
dc.descriptionThe study examined the impact of communicative elements in Arabic rhetoric ,highlighting the intersection between the art of persuasion-as one of the primary goals of rhetoric-and the communicative function of language as a key tool for conveying meaning and generating influence .It focused on central concepts, most notably :meaning transfer ,which refers to the shift in word meanings depending on context and psychological or social factors; and pragmatics ,which concerns the use of language within its social contexts.The study also addressed the importance of audience response as a key indicator of rhetorical effectiveness, emphasizing the role of style in expressing the speaker’s personality and in effectively communicating ideas and emotions. The analysis of context was expanded upon, viewing it as a crucial framework for understanding underlying meanings and interpreting textual implications.Additionally, the study shed light on rhetorical devices such as metaphor, simile, metonymy and figurative language, demonstrating how these tools enhance the impact of speech by creating vivid imagery and rich connotations that engage the audience both emotionally and ntellectually. The significance of aesthetic and stylistic choices in expression was also underscored, revealing the close relationship between rhetoric and human communication.Thus, the study presents rhetoric as an art that blends creativity and appeals, serving as an effective means of influence and persuasion.en_US
dc.description.abstractتناولت الدراسة أثر العناصر التواصلية في البلاغة العربية،مبرزة التداخل بين فن الإقناع كأحد أهداف البلاغة و الوظيفة التواصلية للغة كأداة أساسية لنقل المعاني و إحدال التأثير.ركزت الدراسة على مفاهيم محورية مثل إنتقال المعنى،الذي يبرز تغيير معاني الكلمات بناء على السياق و العوامل النفسية والإجتماعية،و التداولية التي تتناول إستخدام اللغة في سياقاتها الإجتماعية.كما استعرضت أهمية إستجابة الجمهور،التي تعد مؤشرا رئيسيا لنجال الخطاب،مع التركيز على دور الأسلوب في إبراز شخصية المتحدل وإيصال الأفكار و المشاعر بفعالية.كما ناقشت دور السياق كإطار لفهم المعاني و دلالات النصوي. من جهة أخره،سلطت الضوء على الأدوات البلاغية كالإستعارة و الشبيه والكناية و المجاز،موضحة كيف تعزز هذه الأساليب من تأثير الخطاب عبر خلا صور حية و إيحاءات غنية تعما المعاني و تشرك الجمهور عاطفيا و عقليا.أكدت الدراسات أيضا أهمية الخيارات الجمالية و الأسلوبية في التعبيرالفعال،مظهرة العلاقة الوثيقة بين البلاغة و التواصل الإنساني.و بالتالي،تبرز البلاغة كفن يجمع بين الإبداع و الجاذبية ووسيلة فعالة للتأثير و الإقناعen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.titleكتاب الإبلاغية في البلاغة العربية لسمير أبي حمدان د را سة وصفية تحليليةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.