Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4048
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | غادة , كيموش , بوخميس سحر | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-26T09:13:46Z | - |
dc.date.available | 2025-06-26T09:13:46Z | - |
dc.date.issued | 2025-06 | - |
dc.identifier.citation | لسانيات تطبيقية | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4048 | - |
dc.description | This study explores the concept of illocutionary force, which is one of the central notions in Speech Act Theory introduced by J.L. Austin. The study begins by clarifying the linguistic meanings of the terms "force" and "achievement," then moves on to explain the general concept of illocutionary force.It highlights that there are twelve basic types of illocutionary forces, each representing a specific kind of speech act performed by the speaker through language. These forces are categorized into strong and weak illocutionary acts, depending on their effect and function in communication.The study also examines the linguistic tools used to express these forces, whether explicitly or implicitly. It further defines the concepts of "speech act" and "illocutionary act", as they are key to understanding the communicative function of language.In the practical part of the study, a selection of texts from the first-year middle school Arabic language textbook is analyzed to identify the types of illocutionary forces present and the means used to express them. | en_US |
dc.description.abstract | ملخص: تناولت هذه الد را سة موضوع القوة الإنجازية الذي يعد من أحد المفاهيم المركزية في نظرية الأفعال الكلامية التي طرحها اوستن ،تبدأ الد را سة بتوضيح مفهومي" القوة " و "الإنجاز" من الناحية اللغوية ،ثم تنتقل إلى بيان القوة الإنجازية في شكلها العام ،ثم تحدثنا عن انواع القوة الإنجازية بنوعيها وأن للقوة الأصلية إثنتي عشر قوة إنجازية فمن خلالها تمثل نوع الفعل الإنجازي الذي يقوم المتكلم بتنفيده عبر اللغة ،كما تهدف إلى الوسائل التي تكتب بها هذه القوة بنوعيها )القوية ،الاضعاف( ،ثم تنتقل إلى إبرا ز تحديد مفهومي "الفعل الكلامي" و" الفعل الإنجازي" أما في الجانب التطبيقي تم تحليل مجموعة من النصوص مقتطفة من كتاب اللغة عربية سنة أولى متوسط أنموذجا ، للكشف عن تحديد أنواع القوة الإنجازية ووسائلها | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.publisher | Abdelhafid boussouf university Centre mila | en_US |
dc.subject | القوة، الإنجاز، القوة الإنجازية، الفعل الكلامي، الفعل الإنجازي . | en_US |
dc.subject | Force, Achievement, Illocutionary Force, Speech Act, Illocutionary Act. | en_US |
dc.title | القوة الانجازية في النصوص الأدبية السنة الأولى من التعليم المتوسط "أنموذجا | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
القوة الانجازية في النصوص الأدبية السنة الأولى من التعليم المتوسط أنموذجا.pdf | 2,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.