Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4045
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | وئام, بن الشيخ | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-25T08:54:13Z | - |
dc.date.available | 2025-06-25T08:54:13Z | - |
dc.date.issued | 2025-06 | - |
dc.identifier.citation | لسانيات تطبيقية | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4045 | - |
dc.description | I conducted a study on the linguistic structure and semantic frameworks in spoken communicative texts among second- and fourth-year middle school students. The analysis focused on various levels of linguistic structure within the communicative text, including phonological, morphological, syntactic, and semantic levels. dditionally, the study explored different types of semantic frameworks, such as lexical semantics and contextual semantics, and examined how these are manifested within the spoken texts presented to students. The study also investigated the extent to which students comprehend syntactic structures, sentence formation, and the role of context in meaning-making.Based on the findings, it can be concluded that the linguistic and semantic structures of spoken communicative texts play a significant role in conveying meaning and constructing understanding. These structures enable learners to interpret dialogues within their contextual and grammatical frameworks, while also enhancing their awareness of the various linguistic levels and semantic types involved. | en_US |
dc.description.abstract | يقوم هذا البحث على د را سة البنية اللغوية، وبنى الدلالة في النصوص التواصلية المنطوقة لدى تلاميذ السنة الثانية والرا بعة متوسط، وذلك من خلال تحليل مستويات البنية اللغوية في النص التواصلي المنطوق، التي تشمل البنية الصرفية، والنحوية، والدلالية، والتطرق إلى د را سة أنواع لبنى الدلالة، مثل الدلالة المعجمية والدلالة السياقية وكيف تتجلى داخل النص المنطوق المقدم للتلاميذ، ومدى استيعابهم للترا كيب النحوية وبنية الجمل ودلالة السياق .ومن خلال ما سبق نستطيع أن نقول إن البنية اللغوية والدلالية في النص التواصلي المنطوق، لها أهمية في إيصال المعنى وبناء الدلالة، وتمكين المتعلم من فهم الحوا را ت وفق السياق والجمل إلى جانب معرفة مستوياتها وأنواعها | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.publisher | Abdelhafid boussouf university Centre mila | en_US |
dc.subject | البنية اللغوية النصوص التواصلية بنى الدلالة النص المنطوق | en_US |
dc.subject | Linguistic Structure – Communicative Texts – Semantic Frameworks – Spoken Text | en_US |
dc.title | البنية اللغوية وبنى الدلالة في النص التواصلي المنطوق للسنتي الثانية والرا بعة من التعليم المتوسط | en_US |
dc.title.alternative | مذكرة تخرج استكمالا لنيل شهادة الماستر في اللغة العربية وآدابها | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
البنية اللغوية وبنى الدلالة في النص التواصلي المنطوق.pdf | 1,74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.