Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4012
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorصفاء, درا يدي-
dc.date.accessioned2025-06-22T11:33:04Z-
dc.date.available2025-06-22T11:33:04Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.citationأدب حديث ومعاصرen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4012-
dc.descriptionThis study included the search for the manifestations of critical modernity when the Moroccan critic Salah Boussrif, manifested through his re-vision in the concepts built for Arabic poetry, since its emergence until the development and change, where the concept of writing has the most important element contributed to the heart of poetic creativity as it was, from the fact that the poem is confined to one model has become accepted several forms of writing for its production, and this is what makes it a modernist poetry looking forward to a different horizon.and aims at permanent renewal, as This critical work was based on mechanisms that contributed to diving between the creative experiences, whether ancient or modern, and this work appears inspired by intellectual tributaries, to reflect the Western references of the most important Western thinkers about their vision of modernity, which was the reason for pushing poets towards writing different from the old, and against the Western tributaries, we find its Arab counterpart, which was represented in the Arab critical heritage, and contemporary Arab thought, so the critic took it as a bridge to prove his views and perceptions on all critical issues that received attention from Twinkling.en_US
dc.description.abstractتضمنت هذه الد را سة البحث عن تجليات الحداثة النقدية عند الناقد المغربي صلاح بوسريف، فتجلت عبر إعادة رؤيته في المفاهيم المبنينة للشعر العربي، وذلك منذ ظهوره حتى ما وصل إليه من تطور وتغير، حيث شكل مفهوم الكتابة عنده أهم عنصر ساهم في قلب الإبداع الشعري على ما كان عليه، فمن كون القصيدة منحصرة في نموذج واحد أصبحت تقبل عدة أشكال كتابية لإنتاجها، وهذا ما يجعل منه شعاً ر حداثيًا يتطلع لأفق مغاير، ويهدف إلى التجديد الدائم. كما ارتكز هذا العمل النقدي على آليات ساهمت في الغوص بين اختلاجات التجارب الإبداعية سواء القديمة أو الحديثة، ويظهر هذا العمل مُستوحى من روافد فكرية، لتتجلى فيه المرا جع الغربية لأهم المفكرين الغرب حول رؤيتهم للحداثة، التي كانت السبب في دفع الشعرا ء نحو كتابة مغايرة للقديم، ومقابل الروافد الغربية، نجد نظيرتها العربية، التي تمثلت في الترا ث النقدي العربي، والفكر العربي المعاصر، فاتخذها الناقد كجسر للوصول إلى إثبات آ را ئه وتصو را ته حول كل القضايا النقدية التي لقيت اهتمامًا من طرفهen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subject"الحداثة النقدية، الشعر، حداثة القصيدة، حداثة الكتابةen_US
dc.subject"Critical modernity, poetry, modernity of poem, modernity of writing."en_US
dc.titleالحداثة النقدية عند صلاح بوسريف قراءة في المفاهيم والمرجعياتen_US
dc.title.alternativeمذكرة مقدمة لنيل شهادة الماستر في اللغة والأدب العربيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.