Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3782
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | محمد بشير , بن بغيلة , بلعطار أديب. | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-03T08:39:34Z | - |
dc.date.available | 2024-10-03T08:39:34Z | - |
dc.date.issued | 2024-06 | - |
dc.identifier.citation | لسانيات عربية | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3782 | - |
dc.description | This research demonstrates that stylistics is defined by the critical triad (the creator, the text, and the recipient). It also embarks on exploring literary texts and showcasing their manifestations. It has been revealed that what unites texts within stylistic approaches is the emphasis on style as a realm of reading and language utilization, the establishment of linguistic alternatives, and the use of expressive words with clear additional meanings and semantic surplus. Stylistics relies on linguistics to articulate by transforming structures from one form to another. Stylistics has a strategy that lies in generating meaning by extracting the potentials of language and placing its elements in aesthetic positions.This research also shows that the literary text forms an integrated fabric characterized by tension, pleasure, and the unknown statement. The study is organized into three chapters:The first chapter discusses the musical rhythm or the phonetic level of the poem "What is Poetry?". This chapter is divided into three sections: the first section deals with the scansion of the poem, the second section discusses rhyme and the letter "waw", and the third section addresses the repetition of sounds in the poem.In the second chapter, we analyze the poem "Islands of the Poem and the Light" according to the syntactic level. We present the set of sentences forming the poem's structure, discussing the stylistic elements present, the tenses used, and aspects of anticipation, delay, and omission.The third and final chapter addresses the semantic fields, symbolism, and mythical employment found in the poem "Yusuf". | en_US |
dc.description.abstract | يوضح لنا هذا المبحث أن الأسلوبية يحددها الثالوث النقدي )المبدع والنص والمتلقي(، انطلقت أيضا في استطلاع النص الأدبي وبيان تجلياته الحائزة، وقد ظهر أن الذي يجمع في النصوص بين المناهج الأسلوبية ، والتركيز للأسلوب على أنه عالم من القرا ءة وتوظيف اللغة، ووضع بدائل لغوية، واستعمال ألفاظ مفعمة وواضحة المعاني الاضافية والفائض الدلالي؛ وتعتمد الأسلوبية على اللسانيات في البيان عن طريق تحويل البنى من شكل إلى آخر؛ وأن الأسلوبية لها استرا تيجية والتي تكمن في انتاج الدلالة التي تعتمد على استخرا ج طاقات اللغة ووضع عناصرها في مواقع جمالية؛ ويظهر في هذا المبحث أيضا أن النص الأدبي يشكل نسيج متكامل وتجدبه )التوتر، المتعة ومجهول البيان(؛ وينظم هذا البحث في ثلاث فصول: الفصل الأول تحدثنا عن الايقاع الموسيقي أو المستوى الصوتي لقصيدة ما الشعر؟ وقد قسمنا هذا الفصل إلى ثلاث مباحث، المبحث الأول تناولنا فيه تقطيع القصيدة أما المبحث الثاني تحدثنا فيه عن القافية والواو، والمبحث الثالث تحدثنا فيه عن تكرا ر الأصوات في القصيدة؛ أما في الفصل الثاني فقد حللنا قصيدة )جزر القصيدة والضياء(، وفقا للمستوى التركيبي فقد عرضنا فيه مجموع الجمل المشكلة في تركيب القصيدة وتحدثنا فيه عن الأساليب الواردة وعن الأزمنة الواردة أيضا وعنالتقديموالتأخيروالحذف؛ أما في الفصل الثالث والأخير قد تحدثنا فيه عن الحقول الدلالية والرمز والتوظيف الأسطوري الموجود في قصيدة يوسف. | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.publisher | university center of abdalhafid boussouf - MILA | en_US |
dc.title | د را سة أسلوبية لديوان أمواج وشظايا | en_US |
dc.title.alternative | " لحسن دواس" نماذج مختارة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
دراسة أسلوبية لديوان أمواج وشظايا (1).pdf | 829,05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.