Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/373
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبلال, مخناش-
dc.date.accessioned2020-11-18T08:03:22Z-
dc.date.available2020-11-18T08:03:22Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.other330-1200-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/373-
dc.descriptionThe aim of the study is to determine the role of knowledge management in improving core competencies in Abdelhafid Boussouf Centre University- Mila, by studying the relationship between knowledge management and its dimensions (Knowledge Management Requirements, Knowledge management processes, Knowledge management strategies) and core competencies as a one block. To achieve the aim of the study, we relied on a questionnaire to collect the data. The study sample included 53% of the professors of Abdelhafid Boussouf Centre University- Mila, where's the sample of the study included 202 professors. In the data analysis, correlation coefficient and simple regression model were used to highlight the relationship between knowledge management and its dimensions, and core competencies as well. Through this study, we reached some results, which are: The existence of a statistically significant relationship between knowledge management and core competencies. Finally, we concluded that there is a lack of the improvement of core competencies at Abdelhafid Boussouf Centre UniversityMilaen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى معرفة دور إدارة المعرفة في تعزيز الكفاءات المحورية في المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف –ميلة-، من خلال دراسة العلاقة بين إدارة المعرفة بأبعادها (متطلبات إدارة المعرفة، عمليات إدارة المعرفة واستراتيجيات إدارة المعرفة) والكفاءات المحورية ككتلة واحدة، ولتحقيق هدف الدراسة الميدانية اعتمدنا على الاستبانة في جمع البيانات، بحيث شملت عينة الدراسة %35من أساتذة المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف –ميلة- حيث بلغ عدد عينة الدراسة 202أستاذ، أما في تحليل البيانات فتم الاعتماد على معامل الارتباط ونموذج الانحدار البسيط، لإبراز العلاقة بين إدارة المعرفة بأبعادها (متطلبات وعمليات واستراتيجيات إدارة المعرفة) والكفاءات المحورية. توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين إدارة المعرفة والكفاءات المحورية، وقد تم التوصل في الأخير إلى عدم وجود تعزيز للكفاءات المحورية في المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف -ميلة-en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid Boussouf University centre- Milaen_US
dc.subjectإدارة المعرفة، الكفاءات المحورية، أرس المال البشريen_US
dc.subjectknowledge management, core competencies, human capitalen_US
dc.titleدور إدارة المعرفة في تعزيز الكفاءات المحوريةen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف -ميلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
330120011.pdf5,99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.