Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3721
Title: أهمية استثمار نتائج النظرية الخليلية الحديثة في تعليم النحو في المرحلة المتوسطة
Authors: دعاء , جاب الله , دخموش ياسمين
Keywords: النظرية الخليلية الحديثة، النحو العربي، تعليم نشاط القواعد، تعليم الأصول قبل الفروع، ربط النحو بالبلاغة
Abd al-Rahman al-Haj Saleh, modern Khalilian theory, Arabic grammar, teaching grammar activity, teaching the fundamentals before the branches, linking grammar to rhetoric
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: لسانيات تطبيقية
Abstract: يعد عبد الرحمان الحاج صالح من أولئك العلماء الذين كرسوا حياتهم وأفنوا أعمارهم في خدمة اللغة العربية وترقية تعليمها، وهذا من خلال نظريته الخليلية الحديثة وما جاءت به من مفاهيم ساعدت ولا تزا ل تساعد في تسهيل تعليم النحو العربي ، وقد تناولت هذه الورقات البحثية أهمية استثمار نتائج هذه النظرية اللسانية المعاصرة في تعليم النحو العربي في المرحلة المتوسطة، وبما أن د را ستنا تدور حول حلقة تعليم النحو فإن هذه الد را سة قد شملت: تعليم نشاط القواعد، تعليم الأصول قبل الفروع وربط النحو بالبلاغة في إعداد المحتويات التعليمية. ومن أهم ما تم التوصل إليه من خلال هذا البحث هو أن النظرية الخليلية الحديثة كان لها فضل كبير في تطوير مناهج تعليم اللغة العربية وبذلك فقد ساهمت في نجاح العملية التعليمية التعلمية
Description: Abd al-Rahman al-Haj Saleh is considered one of those scholars who devoted their lives and spent their lives to serving the Arabic language and promoting its education. This is through his modern Khalilian theory and the concepts it brought that helped and continue to help in facilitating the teaching of Arabic grammar. These research papers addressed the importance of investing in the results of this study. Contemporary linguistic theory in teaching Arabic grammar in the middle school. Since our study revolves around the grammar teaching cycle, this study included: teaching grammar activity, teaching the principles before the branches, and linking grammar to rhetoric in preparing educational contents. One of the most important findings through this research is that the modern Hebron theory had a great role in developing curriculum for teaching the Arabic language, and thus it contributed to the success of the educational learning process..
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3721
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.