Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3709
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorإلهام, بردع-
dc.date.accessioned2024-09-29T09:58:49Z-
dc.date.available2024-09-29T09:58:49Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.citationلسانيات تطبيقيةen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3709-
dc.descriptionThis study aimed to highlight the importance of grammatical rules and their impact on developing linguistic competence among second-year middle school students It was considered a reliable means to achieve proper language proficiency for learners The theoretical and practical aspects of grammar were addressed through observing learners' acquisition of certain rules and their reflection on language development, along with the accompanying questionnaire. However, I found that grammar rules were not effective in improving learners' linguistic competence, as they were often treated as abstract concepts detached from practical application in spoken and written contexts, and insufficient time was allocated to achieve the desired proficiency.en_US
dc.description.abstractإن هذه الدراسة هدفت إلى إبراز أهمية القواعد النحوية وأثرها في تطوير الملكة اللغوية عند تلاميذ السنة الثانية متوسط ، باعتبارها وسيلة يمكن الاعتماد عليها للوصول إلى تحقيق ملكة لسانية سليمة للمتعلم ، فتمت معالجتها من جانبها النظري والتطبيقي من خلال ملاحظة اكتساب المتعلم لبعض دروس القواعد ومدى انعكاسها في تطوير ملكته اللغوية بالإضافة إلى الاستبيان المرفق بهذا الموضوع . وتبين لي عدم فعالية القواعد النحوية في تطوير الملكة اللغوية للمتعلم إذ أن تدرسيها لا يتعدى كونها قواعد مجردة بعيدة عن التوظيف والممارسة الفعلية في السياقات الكلامية والكتابية للمتعلمين وعدم تخصيص الوقت الكافي لتحقيق الكفاءة المستهدفة منها .en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectالقواعد النحوية ، الملكة اللغوية ، العلاقة بين النحو و الملكة اللغوية، التكرار والممارسة، الحفظ ، السماعen_US
dc.subjectgrammatical rules, linguistic competence, relationship between grammar and linguistic competence,en_US
dc.titleالقواعد النحو ية و أثرها في تطوير الملكة اللغو ية عند تلاميذ السنة الثانية متوسطen_US
dc.title.alternative-متوسطة ساسي مُحمد- أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.