Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3694
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorرمضان،سامي, شليغوم،عشوب-
dc.date.accessioned2024-09-29T08:36:30Z-
dc.date.available2024-09-29T08:36:30Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.citation"تخصص"أدب عربي قديمen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3694-
dc.descriptionScenery is one of the technique that Arabic poetry derived from the visual arts such as drama, cinema ,and theatre, and gave it an important role in construction the Arabic poem, and in constructing its meaning, At a moment when the language was unable to translate the poet's feelings and thoughts, so the poets relied on this technique in their creativity, and among them was Ibn Sharaf and Ibn Rashiq whose poetry is distinguished by the movement of visual and audio images, as well as the movement of time, and they relied on scenic photography , which made the recipient transform from a reader into a viewer. It is also worth noting that spectacle presented new procedures for reading poetic texts, by relying on a group of arts such as theatre, cinema, and drawing , it contributed to enriching the studied texts and opening them to the reader through the element of imagination , as well as revealing the hidden secrets and secrets of the poetic text and opening the scope is to re-read the poetic text according to the psychology of researcher.en_US
dc.description.abstractتعدّ المشهدية تقنية من التقنيات التي استقاها الشعر العربي من الفنون البصرية كالد راما والسينما والمسرح، وأعطاها دورا هاما في بناء القصيدة العربية، وفي بناء دلالتها في لحظة عجزت اللغة عن ترجمة أحاسيس الشاعر وأفكاره، لذلك اعتمد الشعراء على هذه التقنية في إبداعاتهم ، ومن هؤلاء" ابن شرف" و"ابن رشيق" الذي تميز شعرهما بحركية الصورة البصرية والسمعية، وكذلك حركية الزمن وباعتمادهما على التصوير المشهدي ما جعل المتلقي يتحول من قارئ إلى مشاهد. وتجدر الإشارة كذلك إلى أنّ المشهدية قدمت إجراءات جديدة لقراءة النصوص الشعرية، بفعل اتكائها على مجموعة من الفنون كالمسرح والسينما والرسم، وساهمت في إثراء النصوص المدروسة وفتحها أمام القارئ بفعل عنصر التخييل، وكذلك الكشف عن خبايا ومكامن النص الشعري وفتح المجال في إعادة قراءة النص الشعري على حسب نفسية الباحث.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity centre of abdelhafid boussouf -mila-en_US
dc.subjectالمشهدية ،التصوير المشهدي ،الصورة البصرية ،الصورة السمعية، التخييلen_US
dc.subjectlands cape, lands cape photography, Visual image, audio image, imagination.en_US
dc.titleالمشهدية في رثاء المدن رثاء القيروان أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المشهدية في رثاء المدن رثاء القيروان.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.