Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3676
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأمال،حنان, عزوز،بلمهبول-
dc.date.accessioned2024-09-26T12:53:06Z-
dc.date.available2024-09-26T12:53:06Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.citation"تخصص"أدب عربي قديمen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3676-
dc.descriptionPoetry is a structured form of speech with special artistic characteristics that distinguish it from prose. It is beloved by the soul, captivating to the heart, and enjoyable to the ears and minds due to its organized words in specific rhythms. The rhythmic structure is the fundamental element in composing poetry and its quality. This is what we discovered through our study titled "The Rhythmic Structure in the Poems 'The Story of Umm Jundub' and 'The Experiences Will Suffice Me' by the Poet Imru' al-Qais." Our research includes an introduction, two chapters, and a conclusion. In the first chapter, titled "Defining Research Terms," we discussed the concept of structure and rhythm, then explored the sections of prosodic writing, and talked about external and internal rhythm. In the second chapter, titled "Rhythmic Analysis of the Poems 'The Story of Umm Jundub' and 'The Experiences Will Suffice Me'," we attempted to analyze the two poems rhythmically. We started with the external rhythm of the poem "The Story of Umm Jundub," where we segmented the poem to identify the meter used, then extracted the metrical deviations, rhyme, and its letters. We then moved to the internal rhythm, where we discussed repetition, and rhetorical devices such as initial rhyme, paronomasia, and antithesis. We followed the same analysis for the second poem "The Experiences Will Suffice Me." Finally, we concluded the research with a summary of the main findings we reached.en_US
dc.description.abstractالشعر كلام منظوم له خصائص فنية خاصة به، تميزه عن الكلام المنثور، فنجده محبب للنفوس، آسر للقلوب، ممتع للأسماع والأذهان لما يحتويه من ألفاظ منتظمة في أوزان معينة، قائم بحد ذاته على البنية الإيقاعية التي تعد اللبنة الأساسية في نظم الشعر وجودته وهذا ما اكتشفناه من خلال د راستنا لموضوعنا المعنون ب "البنية الإيقاعية في قصيدتي "قصة أم جندب" و"ستكفيني التجارب" للشاعر " أمرئ القيس". وقد احتوى موضوع بحثنا على مقدمة وفصلين وخاتمة، تناولنا في الفصل الأول المعنون ب: "تحديد مصطلحات البحث" مفهوم البنية والإيقاع، ثم تطرقنا إلى أقسام الكتابة العروضية، ثم تحدثنا عن الإيقاع بنوعيه الخارجي والداخلي. أما الفصل الثاني المعنون ب: "الإيقاع الداخلي والخارجي لقصيدتي "قصة أم جندب" و"ستكفيني التجارب" فقد حاولنا فيه تحليل القصيدتين تحليلا ايقاعيا، بدأناه بالايقاع الخارجي لقصيدة "قصة أم جندب" حاولنا فيه تقطيع القصيدة لاستخراج نوع البحر الذي نظمت عليه، ثم حاولنا استخراج الزحافات والقافية وحروفها. ثم انتقلنا إلى الايقاع الداخلي تناولنا فيه التكرار، والمحسنات البديعية من تصريع، وجناس، وطباق. والتحليل نفسه اتبعناه في القصيدة الثانية "ستكفيني التجارب"، وأخيرا ختمنا البحث بخاتمة تضمنت أهم النتائج التي توصلنا إليهاen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity centre of abdelhafid boussouf -mila-en_US
dc.titleالبنية اّلإيقاعية فّي قّصيدتي "ّأ م جّندب" وّ"ستكفينيّّ التجارب" لّامرئ اّلقيسّen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.