Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3667
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبير،مروة, نمديلي،موسى-
dc.date.accessioned2024-09-26T09:14:17Z-
dc.date.available2024-09-26T09:14:17Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.citation"تخصص "أدب جزائريen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3667-
dc.descriptionAmong the recent literary arts emerging in the literary scene is the very short, consudered a new narrative creation striving to make itsmark and highlights its position alongside other narrative genres such as the novel and the short story. Within this model, the very brief stories of Hibatia by the writer mariam Bbghibgh served as the subject of our study, being one of the very short narrative texts distinguished by many characteristic features and poetics aspects that shaped the reading of this concise literary achievement, revealing its literary merit.These include aspects related to the denial of te title, the introduction, the use of irony, and reliance on sentence structure, in addition to employing subtraction and closure.All of this , on the level of events that otten smiled through their discussions ,as well as the characters, wich were significantly fewer in number in this type of stortelling compared to other narrative forms , especially. The very short story , represented by the collection Hibatia, stood out with characerictics that differentiated it from other genres , relying on linguistic economy, known as conciseness, alog side semantic intensification, achieved through employing previous techniques such as irony and proportion.Thus, the very short story managed to establish its artistic presence, enabling it to secure an important place among other literary and narrative genres, it possessed its own peculliarities and achieved its uniqueness through the practice of writting, which relies on brevity, intensification, omission, and the use of poetic language, as well as through its openness to mythological, heritage, religious, and satirical fields.en_US
dc.description.abstractمن الفنون الأدبية التي ظهرت حديثا في الساحة الأدبية فن القصة القصيرة جدا، والتي تعد مولودا أدبيا سرديا حديثا، يسعى بإصرار إلى وضع بصماته وإبراز مكانته ضمن باقي الأجناس السردية الأخرى كالرواية والقصة القصيرة... وضمن هذا النموذج القصصي الوجيز، جاءت مجموعة " هيباتيا" القصيرة جدا للكاتبة مريم بغيبغ، موضوعا لبحثنا بوصفها إحدى المتون السردية القصيرة جدا والتي تميزت بالكثير من الخصائص النوعية والملامح الشعرية التي شكلت ف رادة هذا الموجز القصصي الوجيز وكشفت عن أدابيته الخاصة منها ما تتعلق بتنكير العنوان والاستهلال وتوظيف المفارقة والإعتماد على فعلية الجملة، إضافة إلى توظيف التناص والقفلة... كل ذلك على مستوى الحدث الذي اتسم في غالبية الاحيان بالأحادية وكذلك الشخصيات التي قل عددها إلى حد كبير في هذا النوع من الحكي مقارنة مع باقي أنواع السرد الأخرى خاصة منها الرواية. لقد تميزت القصة القصيرة جدا من خلال مجموعة " هيباتيا" بخصائص ميزتها عن باقي الاجناس الأخرى معتمدة على الاقتصاد اللغوي أو مايعرف بلاغيا بالإيجاز إلى جانب التكثيف الدلالي، حيث عوضت الإقتصاد في الكلمات بالتكثيف على المستوى الدلالي والذي تحقق من خلال توظيف التقنيات السابقة كالمفارقة والتناص وبذلك استطاعت القصة القصيرة جدا تأصيل حضورها الفني الذي مكنها من أن تحجز لنفسها مكانا هاما ضمن باقي الأجناس الادبية والسردية الأخرى ، فكانت لها خصوصيتها وتحققت لها فرداتها من خلال ممارسة الكتابة التي تقوم على القصر والتكثيف والحدف... وتوظيف اللغة الشعرية، ومن خلال الإنفتاح على المجال الأسطوري والتراثي والديني والعجائبي أيضاen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity centre of abdelhafid boussouf -mila-en_US
dc.titleشعرية السرد في المجموعة القصصية القصيرة جدا هيباتيا لمريم بغيبغen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.