Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3604
Title: إصلاحات التسيير المالي العمومي الحديث في الجزائر وأثرها على تنفيذ النفقات العامة
Other Titles: دراسة حالة الخزينة العمومية لبلدية الرواشد ميلة
Authors: رزان،رشا, لعويسي ،بوشوشة
Keywords: التسيير العمومي الحديث،القانون 18-15،القانون23-07،التسيير المالي في القطاع العام،النفقات العمومية
New Public Management, Law 18-15, Law 23-07, Public Sector Financial Management, Public Expenditure.
Issue Date: Jun-2024
Publisher: university centre of abdelhafid boussouf -mila-
Citation: تخصص" إدارة مالية"
Abstract: في سياق السعي لتحديث الإدارة العمومية ومواكبة المعايير الدولية الحديثة في التسيير المالي، شرعت الجزائر في السنوات الأخيرة في إصلاحات شاملة لقطاع المالية العامة، بعد سنوات من تراكم المشاكل البيروقراطية وتدني كفاءة الإنفاق العام وانعدام الشفافية والمساءلة، في هذا الإطار، تأتي هذه الد راسة لتسلط الضوء على أبرز الإصلاحات التي عرفها التسيير المالي العمومي في الجزائر، والتعرف على مدى تأثيرها على إحدى أهم العمليات وهي تنفيذ النفقات العامة، حيث تهدف إلى الإجابة عن الإشكالية المحورية حول ماهية هذه الإصلاحات وكيفية انعكاسها على كيفية صرف النفقات العمومية، ولتحقيق ذلك، اعتمدت الد ر اسة على د راسة حالة في خزينة بلديات الرواشد بولاية ميلة، باستخدام أدوات المقابلات الشخصية والوثائق الداخلية المتعلقة بتطبيق الإصلاحات وتنفيذ النفقات، حيث ثم الاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي لشرح المفاهيم النظرية للتسيير المالي الحديث وعملية تنفيذ النفقات. توصلت الد راسة إلى عدة نتائج، أبرزها أن الجزائر قد تبنت بشكل واضح مفهوم التسيير المالي العمومي الحديث 15 المتعلق بالمحاسبة العمومية - 11 المتعلق بقوانين المالية والقانون 16 - من خلال سن القانون العضوي 11 والتسيير المالي، اللذين أدخلا مفاهيم حديثة كالميزانية البرامجية وقياس الأداء والمساءلة على تنفيذ النفقات، والتي أثرت بدورها على المرحلة الإدارية لتنفيذ النفقة العمومية، لكن على المستوى المرحلة المحاسبية، لم تشهد عملية التنفيذ تغييرات هامة، كما أن الإصلاحات تواجه تحديات تتمثل في نقص تكوين الموارد البشرية، وأغلبها لم تعرف طريقها للتطبيق بعد، وبناء على ذلك، خلصت الد راسة إلى ضرورة مواصلة الجهود لتطبيق مبادئ التسيير المالي الحديث بشكل كامل، من خلال تكوين وتأهيل الموارد البشرية، وتعزيز الشفافية والمساءلة، وإنشاء آليات لقياس الأداء، فضلا عن تحسين التنسيق بين مختلف الجهات المسؤولة عن تنفيذ النفقات العامة.
Description: In the context of striving to modernize public administration and keep up with the latest international standards in financial management, Algeria has recently embarked on comprehensive reforms in the public finance sector, after years of accumulated bureaucratic problems, low efficiency in public spending, and a lack of transparency and accountability. In this context, this study comes to shed light on the most prominent reforms in public financial management in Algeria, and to identify the extent of their impact on one of the most important processes, which is the execution of public expenditures. It aims to answer the central problem regarding the nature of these reforms and how they are reflected in the way public expenditures are disbursed. To achieve this, the study adopted a case study approach at the treasury of the municipalities of Rouached in Mila province, using tools such as personal interviews and internal documents related to the implementation of reforms and the execution of expenditures. The descriptive and analytical approach was also used to explain the theoretical concepts of modern financial management and the process of expenditure execution. The study reached several findings, most notably that Algeria has clearly adopted the concept of modern public financial management through the enactment of Organic Law 18-15 on finance laws and Law 23-07 on public accounting and financial management, which introduced modern concepts such as program budgeting, performance measurement, and accountability to the execution of expenditures. These concepts have, in turn, influenced the administrative stage of executing public expenditures. However, at the accounting stage, the execution process has not witnessed significant changes. The reforms also face challenges such as a lack of training for human resources, and most of them have not yet been implemented. Based on this, the study concluded that it is necessary to continue efforts to fully implement the principles of modern financial management, through training and qualifying human resources, enhancing transparency and accountability, establishing mechanisms for performance measurement, as well as improving coordination between the various agencies responsible for executing public expenditures.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3604
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.