Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3490
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorآدم , حيور , بوالبعير حسان-
dc.date.accessioned2024-09-03T09:03:12Z-
dc.date.available2024-09-03T09:03:12Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.citationإدارة أعمالen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3490-
dc.descriptionThis study aimed to measure the impact of human resource efficiency on total quality in higher education institutions from the perspective of employees and professors at the Abdelhafid Boualsouf University Center in Mila, focusing on important concepts related to human resource efficiency and its dimensions, as well as the importance of implementing total quality in higher education institutions.To achieve the objectives of this study, a questionnaire was developed consisting of three axes. The first axis pertained to personal data, the second axis was dedicated to dimensions of human resource efficiency, and the third axis was allocated for total quality. A random sample of employees and professors from the Abdelhafid Boualsouf University Center in Mila was selected. Forty-three questionnaires were subjected to analysis after data collection and processing using the statistical software SPSS. The study reached several results, the most significant of which was the presence of an impact relationship between human resource efficiency and total quality at Abdelhamid Boualsouf University Center in Mila. Additionally, the study provided a set of recommendations, the most important of which was urging higher education institutions to develop human resource competencies as a tool to improve total quality.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الد را سة إلى قياس أثر كفاءة الموارد البشرية على الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي من وجهة نظر موظفي أوساتذة المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف-ميلة-، مسلطين الضوء في ذلك على أهم المفاهيم المتعلقة بكفاءة الموارد البشرية وأبعادها، وأهمية تطبيق الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي. ولتحقيق أهداف هذه الد را سة تم صياغة إستبانة مكونة من ثلاث محاور، المحور الأول خاص بالبيانات الشخصية، المحور الثاني فقد خصص لأبعاد كفاءة الموارد البشرية، أما المحور الثالث فقد خصص للجودة الشاملة، حيث تم اختيار عينة عشوائية من موظفي وأساتذة المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف-ميلة-. وتم إخضاع 43 استمارة لد را سة بعد أن تم جمع البيانات ومعالجتها في البرنامج الاحصائي SPSS ، وتوصلت الد را سة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها وجود علاقة تأثير بين كفاءة الموارد البشرية والجودة الشاملة بالمركز الجامعي عبد الحميد بوالصوف ميلة". كما توصلت الد را سة إلى مجموعة من التوصيات كان أهمها حث مؤسسات التعليم العالي على ضرورة تنمية كفاءات الموارد البشرية كأداة لتحسين الجودة الشاملة.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectكفاءة، الموارد البشرية، كفاءة الموارد البشرية، الجودة الشاملة.en_US
dc.subjectEfficiency, Human Resources, Human Resource Efficiency, Total Qualityen_US
dc.titleأثر كفاءة الموارد البشرية على الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العاليen_US
dc.title.alternativeد راسة حالة المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف ميلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.