Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3478
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorصلاح الدين, قوت-
dc.date.accessioned2024-07-23T10:55:03Z-
dc.date.available2024-07-23T10:55:03Z-
dc.date.issued2024-07-
dc.identifier.citationتسويق الخدماتen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3478-
dc.descriptionنظر ا لتشبع الأسواق واشتداد المنافسة من جهة، وارتفاع درجة وعي الزبون من جهة أخرى شهدت الفلسفة التسويقية نقلة نوعية من المفهوم التقليدي للتسويق الذي يركز على المنتج إلى مفهوم التسويق بالعلاقا ت الذي يركز على الزبون، حيث ظهرت وظيفة جديدة ترتكز على مبادئ هذا المفهوم وعلى تطورتكنولوجيا الإعلام والاتصال تعرف بإدارة علاقات الزبائن، والتي تعتمد بشكل كبير على مقياس القيمة الدائمة للزبون في تجزئة الزبائن على أساس ربحيتهم، وبالاعتماد على قاعدة بيانا ت 5 عملية ش ا رء فإننا نهدف من مبيعا ت مؤسسة لإنتاج بلاط السي ا رميك والتي تضم 160 زبونا و 245 المدمج مع تقنيات التنقيب عن البيانات RFM خلال هذه الد ا رسة إلى اختبار مدى كفاءة نموذج والمتمثلة في خوارزميات العنقدة )التجميع( في تجزئة الزبائن على أساس قيمتهم الدائمة وتخصيص موارد التسويق، إضافة إلى اختبار أثر مجموعة من العوامل في القيمة الدائمة للزبون، حيث أظهرت لتقدير القيمة الدائمة للزبون يسمح بوضع الاست ا رتيجيات التسويقية RFM النتائج أن استخدام نموذج بشكل فعال، من جهة أخرى فإن أد وات الولاء، خصائص التبادلوخصائص العلاقة تؤثر على القيمة الدائمة للزبون، كما أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط القيمة ال دائمة للزبون تبعا لصفة المتعامل. RFM تقدم الد ا رسة مضامين بحثية وإدارية مهمة حيث يمكن لمد ا رء التسويق استخدام نموذج لتجزئة الزبائن على أساس قيمتهم الدائمة ووضع المزيج التسويقي المناسب لكل زبون أو مجموعة من الزبائن، كما أن نتائج الد ا رسة تعطي للباحثين والمد ا رء فكرة عن العوامل التي تتحكم في القيمة الدائمة للزبون وتوصي بمزيد من البحث الميداني حولهاen_US
dc.description.abstractDue to market saturation and increased competition on the one hand and a high level of customer awareness on the other, there has been a major change in marketing philosophy from the traditional concept of marketing that focuses on the product to the concept of relationship marketing that focuses on the customer, where a new function emerged based on the principles of this concept and the development of information and ommunications technology, known as customer relationship management, and it relies largely on a measure of the customer's lifetime value when segmenting consumers depending on their profitability, based on a ceramic tile manufacturing company's sales database, which comprises 160 customers and 5 245 purchases, we aim to test the efficiency of RFM model combined with data mining techniques represented by clustering algorithms in segmenting customers based on their lifetime value and allocating marketing resources, in addition, we will test the effect of a group of factors on customers lifetime value, the results showed that using RFM model to stimate customer lifetime value allows for the development of marketing strategies effectively. On the other hand, loyalty tools, exchange characteristics, and relationship characteristics affect the lifetime value of the customer. There are also statistically significant differences in the average customer lifetime value depending on the type of purchaser. The study provides important research and managerial implications that marketing managers can use the RFM model to segment customers based on their lifetime value and develop the appropriate marketing mix for each individual or group of customers. The results of the study also give researchers and managers an idea of the factors that control customer lifetime value, and It recommends further research.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectRelationship Marketing, Customer Relationship Management, Market Segmentation, Customer Lifetime Value, RFM Model, Data Miningen_US
dc.subjectالتسويق بالعلاقات، إدارة علاقات الزبائن، تجزئة السوق، القيمة الدائمة للزبون، التنقيب عن البيانات. ،RFM نموذجen_US
dc.titleRFM دراسة تحليلية للعوامل المؤثرة على القيمة الدائمة للزبون وفق نموذجen_US
dc.title.alternativeحالة صناعة السيراميك في الجزائرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Economic science



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.