Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3473
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorجهيدة, سعودي-
dc.date.accessioned2024-07-18T10:47:12Z-
dc.date.available2024-07-18T10:47:12Z-
dc.date.issued2024-07-
dc.identifier.otherD.N800/003-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3473-
dc.descriptionThis study which titled "Problems of Receiving Cognitive Linguistics in Contemporary Arabic Linguistic Writings" explores part of receiving Arab Cognitive linguistics reality represented by the problems hindering its growth in the contemporary Arabic linguistic lesson; and for realize the objectives of this study in exposing and critic the Arabic cognitive linguistics receiving we choose the Analytic critic and comparative approaches as a basic methods to research. The research sample from a group of Arabic writing or translating researches and studies in cognitive linguistics which choosing for many considerations, one of the most important considerations is The treating cognitive linguistic subject, and the extent to which the sample study is renown in the Arabic linguistic medium. The research on the problems of receiving Cognitive linguistics in the Arab world reached several results, including: the existence of Arabic linguistic awareness and effective methodological efforts in the study of cognitive linguistics, but its predominant character is the dispersion and fragmentation in dealing with its topics in research, and the proof of this is the involvement of Arabic linguistic research on the cognitive semantics and its various theories without others, and this in turn led to the emergence of a number of thematic and methodological problems in receiving cognitive linguistics, foremost of which is the problem of subject disparity in the treatment of its theories, whether in translated or produced Arabic scientific works. And the problem of merging cognitive linguistics with other fields of knowledge at a very early stage of Arabic research, as well as we have the epistemological and philosophical dimensions problem, which turned out only to be a simplified superficial presentation of some issues from language philosophy or mind philosophy, while the critical practice of Arabic cognitive linguistic is almost completely absent. Added to this is the problem of the research method in cognitive linguistics, which has not yet reached maturity in its Western origins, while only the linguist Muhammad Ghalim paid attention to it in Arabic linguistic thinking with something that is not easy in general. On the other hand, the research also found the reason that we consider major of the delay in Arabic linguistic thinking, which is due to the limited awareness of the cognitive linguistics importance and its centrality between the natural sciences and the humanities, which makes it an important cognitive bridge, and to the absence of scientific and methodological integration in Arabic linguistic research. Accordingly, the most important recommendations put forward by the research to overcome these problems and obstacles were the need to follow an integrated scientific research methodology in Arabic cognitive linguistic writings, especially those issued by academic research institutions and laboratories, so that the organization and synergy of Arabic linguistic efforts and their integration creates a balance and comprehensiveness in dealing with the cognitive linguistics contents and categories.en_US
dc.description.abstractتستكشف هذه الد ا رسة الموسومة "إشكالات تلقي اللسانيات العرفانية في الكتابات اللسانية العربية المعاصرة" جانبا من واقع تلقي اللسانيات العرفانية عربيا ممثلا في الإشكالات المعيقة لنموّها في الدّرس اللساني العربي المعاصر؛ ولتحقيق أهداف الدّ ا رسة في عرض ونقد إشكالات تلقي اللسانيات العرفانية عربيا جرى اختيار المقاربة النقدية التحليلية والمقارنة منهجا أساسيا للبحث، وتكوّنت عيّنة الد ا رسة من مجموعة من البحوث والد ا رسات العربية المؤلفة والمترجمة في اللسانيات العرفانية تمّ اختيارها لاعتبا رات عدّة أبرزها اعتبار الموضوع اللساني العرفاني المعالج، ومدى ذيوع الدّ ا رسة العينة في الوسط اللساني العربي. وتوصّل البحث في إشكالات تلقي اللسانيات العرفانية عربيا إلى نتائج عدّة منها: وجود وعي لساني عربي وجهود منهجية فاعلة في د ا رسة اللسانيات العرفانية، لكن طابعها الغالب هو التشتت والتفتّت في تناول موضوعاتها بالبحث، وبرهان ذلك انكباب البحث اللساني العربي على الدّلالة العرفانية ونظرياتها المختلفة دون غيرها، وهذا بدوره أدّى إلى بروز عدد من الإشكالات الموضوعاتية والمنهجية في تلقي اللسانيات العرفانية وفي طليعتها إشكال التفاوت المعرفي في معالجة نظرياتها سواء في الأعمال العلمية المترجمة أو المنتجة باللغة العربية، واشكال المزج بين اللسانيات العرفانية وحقول معرفية أخرى في مرحلة مبكّرة جدّا من البحث العربي فيها، وكذلك إشكال البعد الابستيمولوجي والفلسفي الذي لم يتضح سوى أنه عرض سطحي مبسّط لبعض مسائل فلسفة اللغة أو فلسفة الذهن بينما تنعدم الممارسة النقدية اللسانية العرفانية العربية انعداما شبه تامٍّ. يضاف إلى هذا إشكال منهج البحث في اللسانيات العرفانية الذي لم يبلغ بعد مرحلة النضج في أصوله الغربية بينما لم يلتفت إليه في التفكير اللساني العربي سوى اللساني محمد غاليم بشيء غير يسير من العموم. من جهة أخرى توصّل البحث أيضا إلى السبب الذي نعدّه رئيسا في تأخر التفكير اللساني العرفاني العربي وهو ا رجع إلى انحصار الوعي بأهمية اللسانيات العرفانية ومركزيتها بين العلوم الطبيعية والعلوم الإنسانية ممّا يجعلها جس ا ر معرفيا مهمّا، والى غياب التكامل المعرفي والمنهجي في البحث اللساني العربي. وعليه كانت أهم التوصيات التي طرحها البحث لتجاوز هذه الإشكالات والمعوّقات ضرورة اتباع منهجية بحث علمية متكاملة في الكتابات اللسانية العرفانية العربية لاسيما تلك التي تصدر عن مؤسسات ومخابر البحث الأكاديمية، بحيث يخلق تنظيم وتضافر الجهود اللسانية العربية وتكاملها توازنا وشمولا في تناول مضامين ومقولات اللسانية العرفانية.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherUniversity Center of Abdelhafid boussouf -Milaen_US
dc.subjectالعلوم العرفانية، اللسانيات العرفانية، الدرس اللساني العربي، المنهج اللساني العرفاني، التلقي اللساني العربي.en_US
dc.subjectCognitive sciences, Cognitive linguistics, Arabic linguistic lesson, cognitive linguistic method, Arabic linguistic reception.en_US
dc.title(إشكالات تلقي اللسانيات العرفانية في الكتابات اللسانية العربية المعاصرة (نماذج مختارةen_US
dc.title.alternativeأطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه الطور الثالث ل.م.دen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.