Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3170
Title: تعليم اّلنص اّلأدبي مّن مّنظورّالتقنياتّ الحديثة اّّلمحتوى اّلرقمي فّي اّلمدرسة اّلابتدائية -ّ أنموذجا
Authors: بّّّشرى , بّوطبيشة, بّوخالفةّ سّّّارة
Keywords: ducational, educational text, modern technologies, digital boards.
التعليمية، النص الأدبي لتعليمي، التقنيات الحديثة، الألواح الرقمية.
Issue Date: Jun-2023
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: لسانيات تطبيقية
Abstract: The subject of teaching the literary text from the perspective of modern technologies is an educational subject that belongs to the field of applied linguistics, and one of its most important principles and preoccupations is building educational curricula corresponding to the age level of learners, preparing educational curricula, looking at the methods used in education, as well as the difficulties or deficiencies that impede the progress of the educational process Our goal in addressing this topic is to evaluate the application and use of digital tablets in the educational process. We divided this study into three chapters. The first chapter was titled The Conceptual Framework for Education and the Literary Text. It was divided into two sections. The first topic was devoted to most of the educational concepts. The educational text was linked to the literary text to reach how to teach the educational literary text. As for the second chapter, it was titled Modern Technologies and Digital Content. As for the third chapter, it is applied. We distributed exploratory questionnaires to teachers in various elementary schools about their evaluation of the use of the digital board within the educational class, and we ended the study with a conclusion that included the most important results that were reached through this study
Description: يُعد موضوع تعليم النص الأدبي من منظور التقنيات الحديثة، موضوعا تعليميا ينتمي إلى مجال اللسانيات التطبيقية، والتي من أهم مبادئها وانشغالاتها بناء مناهج تعليمية موافقة للمستوى العمري للمتعلمين وإعداد مقررا ت تعليمية والنظر إلى الطرا ئق المتبعة في التعليم وكذلك الصعوبات أو النقائص التي تعرقل سير العملية التعليمية. وهدفنا من معالجة هذا الموضوع هو تقويم تطبيق واستخدام الألواح الرقمية في العملية التعليمية، قسمنا هذه الد را سة إلى ثلاثة فصول، الفصل الأول كان بعنوان الإطار المفاهيمي للتعليمية والنص الأدبي قسم إلى مبحثين، خص المبحث الأول بمعظم المفاهيم الخاصة بالتعليمية، فكانت وجهتها تكتمل بالتسلسل إلى المبحث الثاني، حيث تم ربط التعليمية بالنص الأدبي ليصل إلى كيفية تعليم النص الأدبي التعليمي أما الفصل الثاني فجاء بعنوان التقنيات الحديثة والمحتوى الرقمي تضمن مبحثين الأول يحمل في ثناياه التقنيات الحديثة وإسهامها في سير العملية التعليمية، وخص التحدث عن تقنية من هذه التقنيات في المبحث الثاني الموسوم المحتوى الرقمي، أما الفصل الثالث فهو تطبيقي قمنا بتوزيع استبانات استطلاعية للأساتذة في مختلف الابتدائيات حول تقييمهم لاستخدام اللوح الرقمي داخل الحصة التعليمية، وأنهينا الد را سة بخاتمة تضمنت أهم النتائج التي تم التوصل إليها من خلال هذه الد را سة.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/3170
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تعليم النص الأدبي من منظور التقنيات الحديثة.pdf1,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.