Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2364
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorكريمة, بوقاعدة-
dc.date.accessioned2023-03-15T08:58:03Z-
dc.date.available2023-03-15T08:58:03Z-
dc.date.issued2022-12-
dc.identifier.citationتعليمية اللّغة العربيّةen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2364-
dc.descriptionThe modern educational process - in that time of the technological development that the world has been xperiencing in recent years - is based on the application of the latest educational systems that can achieve the effectiveness required to advance the educational level as a whole; by following a systematic approach based on design and evaluation, by adopting the latest technological means that facilitate the education process and achieve quality in its results These media are media between the educational process and the technical field in which they are mainly active, so we will stand through this study at the most important points defining the characteristics of these technological media, and the basis for their adoption in the educational field, ighlighting the role they play in the field of teaching the Arabic language at the Algerian University. , relying on all that ould be adopted as research tools, such as questionnaires and interviews with professors of Arabic language and literature at the Algerian University, to address the problem: What is the extent of the presence of modern gical media in the process of teaching Arabic at the Algerian University, and what is its role? The research concluded with a number of results, the most important of which are: One of the technological media that is predominantly present in the field of teaching Arabic at the Algerian University; Computers, data display devices, tablets, and video recordings, and available internet programs that contribute to enhancing the work of teachers and their explanation of lessons, and remote lecture techniques, and video production offers that facilitate e-learning, and that these modern technological media play a major role in teaching the Arabic language, and achieving The linguistic and intellectual maturity of the student, and the development of his mental processes; Which is related to the speed of language programming, understanding and analysis, and the extent of its assimilation, including the Arabic language reaching the international classification, and keeping pace with the development taking place in the developed world.en_US
dc.description.abstractتقوم العملية التعليميّة الحديثة في ظل التطوّر التكنولوجي الذي يعايشه العالم في - السنوات الأخيرة على أساس تطبيق أحدث الأنظمة التعليميّة التي بإمكانها تحقيق الفعالية - المطلوبة للنهوض بالمستوى التعليمي ككل؛ وذلك بالسير وفق منحى نظامي يقوم على التصميم والتقويم باعتماد أحدث الوسائل التكنولوجية التي تعمل على تسهيل عملية التعليم وتحقيق الجودة في نتائجها. وتعدّ هذه الوسائل وسائط بين العملية التعليمية والمجال التقني الذي تنشط فيه أساسا، إذ نقف من الاول هذه الد راسة عند أهم النقاط المحدّدة لاصائص تلم الوسائط التكنولوجية، وأسس اعتمادها في المجال التعليمي، مسلطين الضوء على ما تؤديه من دور في مجال تعليم اللّغة العربيّة في الجامعة الجزا ئرية، معتمدين في ذلك على كل ما أمكن اعتماده كأدوات بحثية من استبانات ومقابلات مع أساتذة اللّغة والأدب العربيّين في الجامعة الجز ا ئرية، لمعالجة إشكالية مفادها: ما مدى حضور الوسائط التكنولوجية الحديثة في عملية تعليم اللّغة العربية في الجامعة الجزا ئرية وما هو دورها؟ توصلنا في نهاية هذا البحث إلى جملة من النتائج أهمها: أنّ من الوسائط التكنولوجية التي يغلب حضورها في مجال تعليم اللّغة العربيّة في الجامعة الجزا ئرية؛ الحاسب الآلي، وجهاز عرض البيانات، والأجهزة اللوحية وتسجيلات الفيديو، وبرا مج الأنترنت المتوفّرة الي تسهم في تعزيز عمل الأساتذة وشرحهم للدروس، وتقنيات التحاضر عن بعد، وعروض انتاج الفيديو التي تسهّل التعليم الإلكتروني، وأنّ لهذه الوسائط التكنولوجية الحديثة دور كبير في تعليم اللّغة العربيّة، وتحقيق النضج اللّغوي والفكري لدى الطالب، وتطوير العمليات الذهنية الاصلية به؛ والتي ترتبط بسرعة برمجة اللّغة وفهمها وتحليلها، ومدى استيعابها، ومنه بلوغ اللّغة العربيّة التصنيف العالمي، ومواكبة التطوّر الحاصل في العالم المتقدّمen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectالتكنولوجيا الحديثة؛ الوسائط التكنولوجية التعليمية؛ تكنولوجيا التعليم؛ تعليم اللّغة العربيّة؛ التعليم عن بعدen_US
dc.subjectMultimedia; Education Technology; Teaching the Arabic language; Distance Learningen_US
dc.titleالوسائط التكنولوجية الحديثة ودورها في تعليم اللّغة العربيّةen_US
dc.title.alternativeالجامعات الجزائرية أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.